Ook mogen de boekingssites prijzen voor bijvoorbeeld een hotelkamer niet als korting worden gepresenteerd als eigenlijk geen sprake is van korting. En er mag niet gezegd worden dat een kamer schaars is als er op een accommodatie nog genoeg kamers beschikbaar zijn.
'Dit is een mooi resultaat voor consumenten', zegt ACM-bestuurslid Cateautje Hijmans van den Bergh over de veranderingen. 'Juiste en duidelijke informatie stelt hen beter in staat het aanbod te vergelijken. En het draagt ook bij aan een gelijker speelveld tussen platformen in de digitale economie.'
Met Booking.com had de ACM in 2019 al afspraken gemaakt, en deze zijn daarna doorgevoerd. Dezelfde afspraken gelden nu ook voor de Expedia Group. Andere platformen die reizen en accommodaties aanbieden worden hier de komende tijd ook op aangesproken. De Nederlandse toezichthouder werkt op dit vlak samen met autoriteiten in andere Europese landen en de Europese Commissie.
Boekingssites in coronacrisis
Zowel Booking.com als Expedia hebben het zwaar tijdens de coronacrisis. Het van oorsprong Nederlandse Booking.com zag in het derde kwartaal het aantal boekingen met bijna de helft teruglopen ten opzichte van een jaar eerder. In augustus maakte het bedrijf al bekend wereldwijd een kwart van het personeel te moeten ontslaan.
De reserveringsgiganten liggen door hun opstelling al sinds het begin van de coronacrisis onder vuur. Zo zette Expedia kwaad bloed door al heel snel aan te geven dat de kosten voor annuleringen als gevolg van de virusuitbraak voor de hotels waren. Booking kreeg hoon tot in de Tweede Kamer door staatssteun aan te vragen, waarna het bedrijf afzag van aanspraak op het tweede pakket maatregelen in juni.