Diego’s komt in de plint van het theater op de plek waar voorheen Tapasbar Terra en pop-uprestaurant De Garage! zaten. De ombouw is in volle gang en is in handen van Rotterdams interieurbureau SMEELE.
Middensegment
Diego’s wordt een zaak van 105 vierkante meter met ruimte voor zo’n 40 zitplaatsen. Buik zit met zijn zaak in het middensegment, waar gasten even kunnen zitten of een snelle hap kunnen scoren, vertelt hij. ‘Luxor heeft al een restaurant in het pand, dus ze wilden iets wat sneller is. Mensen zullen niet langer dan 30 tot 45 minuten bij ons zitten. Dat middensegment is een mooie plek om ons te profileren.’
Counter in het midden
Gasten bestellen bij Diego’s aan de counter, waar ze ook kunnen zien hoe de bestelling wordt bereid. Dat gebeurt allemaal in het midden van de zaak. ‘Met het restaurant eromheen’, zo laat Buik weten. De bestelling wordt in papieren zakken meegegeven.
Prijzen en kwaliteit
Met de prijsstelling positioneert Buik zich op het niveau van onder meer Five Guys. De hamburgers staan voor onder de tien euro op de kaart bij Diego’s. ‘Maar wel van goede kwaliteit. Dus we werken met een mooie brioche bun en de technische delen van de koe. Geen snippers.’
De hamburgers komen bij slagerij De Jong en Vader uit Strijen vandaan. ‘We zoeken altijd naar eerlijke en lokale ingrediënten. Dus ik ben extra trots dat het ook hier weer lukt.’
Voor de friet is Buik nog in overleg met verschillende partijen. Qua drankaanbod gaat Buik niet voor de standaard. ‘We hebben bijvoorbeeld Meantime, een craftbier uit Londen. Daarnaast verkopen we Caleb’s Kola.’
Geen fastfoodomgeving
Hoe het restaurant er straks precies uit komt te zien, houdt hij nog even geheim. Volgens Buik biedt Diego’s straks de snelheid van fastfood, maar niet de omgeving. ‘We werken met één van de beste restaurantontwerpers van Rotterdam, die sterrenzaken heeft gedaan. Als je de foto’s bekijkt die nu op de ramen zijn geplakt, kun je al een subtiele hint ontdekken. Het interieur zal in ieder geval goud bevatten. Dat is belangrijk, daar kennen mensen mij van.’
Een paar maanden na de opening wil Buik beginnen met maaltijdbezorging. ‘Rotterdam-Zuid is een hele goede markt voor ons, want eigenlijk is er geen goede hamburgerzaak te vinden die een goede maaltijd bezorgt.’
Eerste honderd gasten
Het plan is dat Diego’s binnen nu en twee maanden opent. ‘Waarschijnlijk begin 2019, maar misschien wel eerder. Houd ons de komende tijd gewoon goed in de gaten. Op social media, maar ook op de gevel en misschien andere plekken in de stad’, aldus Buik, die aan de eerste honderd gasten een gratis burger belooft. ‘En misschien maak ik nog wel één keer de duurste burger ter wereld.’
Duurste hamburger
Diego Buik staat bekend als de hamburgerkoning. Hij opende verschillende pop-ups in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en was chef-kok van restaurant South of Houston in Den Haag. Daar zette hij in 2017 de duurste hamburger ter wereld op de kaart met onder meer bladgoud, waarvoor zowel uit binnen- en buitenland veel aandacht voor was. Ook ontwikkelde hij samen met Frietboutique een topping met onder meer gesmolten cheddarkaas en pastrami.