McDonald's scoort goed met ontbijt, hamburgers en koffie

McDonald's scoort goed met ontbijt, hamburgers en koffie

McDonald's Nederland heeft vorig jaar bijna 5 procent meer gasten over de vloer gekregen. Zij gaven bovendien meer geld uit aan burgers, koffie en ontbijt. Vooral met die laatste categorie gaat het de laatste tijd goed, merkt de fastfoodketen.

De totale verkopen bij McDonald’s stegen vorig jaar met ruim een tiende tot 896 miljoen euro. McDonald’s merkt dat de verbreding van zijn assortiment vruchten afwerpt. Afgelopen jaar kwamen er zeventien nieuwe producten bij, waaronder negen premium burgers.

Meer McCafé’s

Daarnaast zijn vorig jaar in veertig restaurants McCafé’s geopend. Inmiddels zijn er negentig van die McCafé’s waar McDonald’s luxe koffies, donuts en taartjes serveert.  Dito wil nog meer McCafé’s openen. Het plan is om voor de zomer de honderdste McCafé te openen. Ook ziet Dito kansen met allerlei nieuwe vegetarische opties en varianten.

Verder ziet McDonald’s in Nederland groei in de ontbijturen. Maar een ‘all-day breakfast’ zoals McDonald’s in sommige andere landen aanbiedt zit er hier volgens Dito niet in.

Vijf vestigingen per jaar

In Nederland heeft de fastfoodketen nu 247 restaurants. Er liggen plannen klaar om dit aantal flink op te schroeven, zo werd onlangs al bekend. Volgens Dito is het de bedoeling dat er komende jaren telkens zo’n vijf nieuwe vestigingen bij komen. Binnenkort openen er restaurants in Uden en Hardinxveld-Giessendam.

Maaltijdbezorging uitbreiden

Een andere belangrijke groeipijler voor McDonald’s is bezorgdienst McDelivery, die nu in 28 restaurants aangeboden wordt. De Big Mac was afgelopen jaar het populairste product met ruim 72.000 McDelivery-bestellingen. In 2019 wordt de dienst uitgebreid naar meer steden, waaronder Delft en Leiden.

Duurzame verpakkingen

Daarnaast zet McDonald’s het verduurzamingsproces door. Zo zijn alle nieuwe restaurants gasloos en worden er de komende drie jaar bij 180 McDrive’s snellaadpalen geplaatst

Ook richt de keten zich op het verduurzamen en verminderen van verpakkingen. ‘Dat kan betekenen dat we niet altijd een verpakking uitgeven’, licht woordvoerder Eunice Koekoek toe. ‘Misschien heb je geen dekseltje of rietje nodig als je in een vestiging eet. Het kan zijn dat we gaan werken met dunner materiaal, waarbij wel altijd de kwaliteit van het genieten en de voedselveiligheid centraal moet staan.’

Uitdaging met Starbucks

Verder wil McDonald’s werken met materialen die gemaakt zijn van materialen die 100 procent recyclebaar zijn of gemaakt zijn van duurzame grondstoffen. De keten is met Starbucks een uitdaging aangegaan om een duurzame koffiebeker te ontwikkelen. Ook wordt er in andere landen getest met alternatieven voor plastic rietjes.

McDonald’s heeft geen winstcijfers naar buiten gebracht, dat doet het bedrijf halverwege het jaar.

Bekijk de video


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.