De lange en zeer warme zomer van 2018 heeft ervoor gezorgd dat de bestedingen in de horeca tot recordhoogten stegen. En dat geldt zeker ook voor een heel groot deel van de bedrijven in de Misset Horeca Top 100 Grootste Bedrijven en Merken 2019. De totale omzet van die Top 100 doorbrak de grens van 8 miljard en kwam uit op €8.224.039.000. Dit zijn de cafetaria- en fastfoodbedrijven die dit jaar de lijst hebben gehaald.
McDonald’s (1)
Helemaal bovenaan in de Horeca Top 100 staat McDonald’s Nederland, dat is nooit anders geweest. Met een omzet van 896 miljoen euro en 247 vestigingen, is McDonald’s (in omzet) verreweg het grootste horecabedrijf in Nederland. Het verschil in omzet met de nummer 2, Van der Valk, is bijna 200 miljoen euro.
Domino’s Pizza (10)
Een indrukwekkende omzetstijging voor Domino’s Pizza. Het bedrijf boekte in 2018 een omzet van €178,7 miljoen, een stijging van ruim 17 procent. Daardoor is de pizzaketen vier plekken gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Kentucky Fried Chicken (17)
De laatste jaren schieten de filialen uit de grond en maakt Kentucky Fried Chicken samen met McDonald’s en Burger King deel uit van ‘de grote drie’ in Nederland.
Burger King (20)
Laurens Meijer heeft met zijn bedrijf BKNL in 2018 een masterfranchise-overeenkomst getekend met Burger King Europe en heeft ongeveer de helft van de Burger King-vestigingen in ons land.
New York Pizza (23)
Begin 2019 opende de 200ste vestiging van New York Pizza in ons land. Die 200 (franchise)vestigingen zullen in 2019 meer dan 10 miljoen pizza’s verkopen
Franchise Friendly Concepts (26)
Het formulehuis van Kwalitaria en Délifrance, is ten opzichte van vorig jaar zes plaatsen gestegen in de Horeca Top 100. De omzet van FFC is vorig jaar met 52 procent gestegen ten opzichte van 2017, van 57,9 miljoen naar 87,9 miljoen euro.
Subway (33)
In 2017 noteerde Subway een prachtige groei van 15,3 procent. ‘Erg mooi en die groei zit niet alleen in de omzet, maar ook in de restaurants, liet country director Joost Labadie destijds weten. In 2018 is die groei niet zó groot, maar alsnog plust de broodjesketen netjes.
Febo (47)
In totaal telt Febo nu 75 vestigingen, grotendeels gerund door franchisenemers. ‘Per jaar hoop ik met vier tot vijf vestigingen te kunnen groeien’, zei directeur Dennis de Borst tegenover Snackkoerier. Voor 2019 staan er zelfs zeven gepland.
Snackpoint (61)
Cafetariaformule Snackpoint draaide in 2018 een omzet van 29,3 miljoen euro. Roger Gielen geeft dan ook een 8 aan het afgelopen jaar. De directeur van Snackpoint is te spreken over de groei die zijn formule doormaakte. Met name op het gebied van marge, omzet en aantal vestigingen.
Spare Rib Express (66)
Spare Rib Express is in 1992 in Amsterdam begonnen, inmiddels telt de keten 53 vestigingen. Met een flinke omzetstijging ten opzichte van 2017.
Verhage (75)
Tom Bijl, directeur van Verhage: ‘Door de constante ontwikkeling van ons assortiment en de bijbehorende uitstraling weten wij hier vooralsnog prima op in te spelen. Dit blijkt ook uit onze cijfers en daarom geven wij 2018 een ruim voldoende’, jubelt hij.
Ladage Beheer (76)
Met de in 2018 nieuw geopende vestigingen van Bram Ladage en Bram’s Gourmet Frites, komt het aantal zaken in ons land op 44, dat zijn er wel vijf minder dan een jaar eerder. Voor 2019 gaat Ladage gelukkig weer uit van groei.
Taco Mundo (97)
Twee nieuwe locaties opende Taco Mundo vorig jaar, waarmee de 25 is aangetikt. In 2019 wil de keten nog tien nieuwe zaken openen, deels door overname.