Met de 26 varianten heeft Eetwinkel nu meer dan twee keer zoveel friet met toppings in huis dan voorheen. Nieuw zijn bijvoorbeeld de gamba, veggie, carpaccio, beef chimichurri, pulled chicken en de chili chicken.
Receptenboek
Alle varianten komen uit de koker van de ondernemers. Met deze friettoppers waren ze in hun eigen vestigingen al succesvol, en nu zijn ze alle leden beschikbaar.
Er is een receptenboek gemaakt met portionering en kostprijsberekening. ‘En je ziet dat je een goede marge kunt maken’, zegt Jan-Hein Aarts, conceptmanager van Eetwinkel. ‘De brutowinstmarge ligt om en nabij de 70 procent plus.’
Keuzes maken
Ondernemers kunnen de friettoppers kiezen die het beste bij hen past. ‘Iedereen heeft het heel erg druk, dus ondernemers moeten keuzes maken. Ze zijn allemaal vrij eenvoudig te maken, maar er zit wel verschil in. Sommigen kiezen er zes, anderen drie, of ze wisselen regelmatig.’ De friettoppers staan op het menu als een klein (A9), normaal (A14) en groot (A50). Daarnaast worden ze op bord geserveerd.
Omzet is verdubbeld
Friet met toppings is de afgelopen jaren succesvol geweest, zegt conceptmanager Jan-Hein Aarts. Daarom is uitbreiding van het assortiment een logische stap. ‘Ik denk dat de omzet uit friettoppings bij ons in de afgelopen twee jaar is verdubbeld. Je kunt nieuwe producten bedenken, maar dit is een uitbreiding van iets dat al populair is.’
Meer zichtbaarheid
Volgens Aarts wordt friet met toppings een belangrijk item bij Eetwinkel. ‘Het is niet meer iets dat we erbij hebben, met misschien één, twee of drie varianten. Het is echt groot geworden.’
En Eetwinkel wil qua marketing ook echt gas geven. ‘We gaan er meer over communiceren, het zal meer zichtbaar worden in de zaak. Onder meer via narrowcasting. We willen nu echt doorpakken, en we blijven doorontwikkelen.’