Cafetaria Pijletuinen kwam in 1995 in Naaldwijk uit de startblokken als Tot Uw Dienst en transformeerde later naar Smulwereld, allebei eigendom van formulehuis FFC. Ruim vier jaar geleden werd de cafetaria Kwalitaria.
De ondernemers zijn de zaak uit nood begonnen, omdat Jan zijn baan in de drukkerijbranche verloor. ‘Wat doe je dan, weer een baan?’, zegt Petra van Geest. ‘We zagen dat er winkelpanden te huur stonden in een nieuwbouwwijk en we zeiden: ‘Laten we het proberen’.’
Omdat haar man werkeloos was, kregen ze geen lening van de bank. ‘We hebben ons huis en de caravan verkocht en zijn naar een flatje verhuisd toen we begonnen met de zaak. En er kwam nog helemaal niemand, we moesten het helemaal opbouwen. Dat is best heel zwaar geweest.’

Het interieur met grijze kuipstoeljes en de wanden met tropische bloemen maken Kwalitaria Pijletuinen uniek binnen de formule.
Succesvolle actie met stanleymes en rolmaatje
Toen de cafetaria vrij kort daarna Smulwereld werd, begon het pas goed te lopen. ‘Vooral de menu’s deden het heel goed. En klantvriendelijkheid vinden we heel belangrijk, mensen het gevoel geven dat ze welkom zijn.
Petra van Geest bedacht daarnaast een leuke actie voor de nieuwbouwwijk. ‘Iedere keer als er een rijtje huizen werd opgeleverd, ging ik persoonlijk langs met opgerold menuutjes van Smulwereld en pennen, rolmaatjes en stanleymesjes met onze naam erop. Dat is toch wat je altijd nodig hebt als je een nieuw huis krijgt. Dat was dan ook een groot succes. Daarna hebben Gamma en Albert Heijn het ook gedaan.’
Afscheid van Smulwereld was lastig
Het ondernemerspaar vond het lastig om afscheid te nemen van de formule Smulwereld. ‘We hebben er best lang over gedaan om over te stappen, maar uiteindelijk met pijn in ons hart afscheid genomen van Smulwereld. Mensen zeggen nog steeds ‘even naar de Smulwereld’. Maar er werd niets meer met de formule gedaan, want Kwalitaria moest groot worden.’
En de ondernemers hadden een formule nodig, zegt Van Geest. ‘We zitten namelijk in een woonwijk. Mensen die hier niets te zoeken hebben, komen hier nooit. Dan heb je wel een beetje bekendheid en ondersteuning nodig. Zonder een formule hadden we het nooit gered.’
En ze is tevreden met de ondersteuning. ‘Kwalitaria is ook een goede formule. De hamburgerlijn loopt bijvoorbeeld als een trein. Bij ons is The Bull een hardloper, een hamburger van 180 gram met kaas, barbecuesaus, bacon, sla en ui. Ook de 1838, met ham, mosterdsaus en een gebakken eitje, is populair.’
‘Cafetaria is op de kaart gezet’
Ook is ze blij met de ontwikkeling van de cafetaria, eerst onder Smulwereld en later onder Kwalitaria. ‘De cafetaria is echt op de kaart gezet. We doen niet zomaar iets in bakjes, we maken er iets speciaals van. Kijk, met een cafetaria heb je één groot voordeel: je kunt al heel snel een wauw-moment creëren. Je kunt bijvoorbeeld een bestelling leuk uitserveren, dat verwachten mensen niet. Je hoeft er niet veel voor te doen, maar je moet het wel leuk vinden natuurlijk.’
Geen fan van de rode stoelen
Vier jaar geleden is de cafetaria omgebouwd naar het Kwalitaria-concept. Maar omdat ze als soft-franchisenemer meer vrijheid heeft, nam ze die ook. ‘Ik moest jammer genoeg mijn groene stoelen wegdoen. Dat werden rode stoelen.’ Ze kon er maar niet aan wennen. ‘Ik heb ze eruit gegooid, en toen werden het crème-achtige stoelen. Die was ik even later ook zat, en nu heb ik hele leuke grijze kuipstoeltjes.’ De wanden met afbeeldingen van tropische bloemen maken Kwalitaria Pijletuinen qua uitstraling helemaal uniek binnen de formule.
Jongeren komen graag werken
Personeelstekort, waar veel collega’s mee kampen, hebben de ondernemers niet. ‘We hebben dertien medewerkers in dienst, allemaal scholieren. Niemand in vaste dienst. Ze komen hier graag werken, ze vinden het leuk. Gisteren had ik weer een sollicitant. Dat kan met de uren te maken hebben; ik heb ze nodig van 17.00 tot 21.00 uur. Daarna lekker een muziekje aan tijdens het schoonmaken. En je moet ze erbij betrekken.’
Aan stoppen denken Jan en Petra nog niet. ‘Al is het wel topsport. Zeker als de hele tent volstaat en nu je voelt dat je wat ouder wordt.’
Het zilveren jubileum wordt feestelijk gevierd met speciale jubileumacties op zaterdag 29 februari en zondag 1 maart. Op deze dagen is er tussen 14.00 en 16.00 uur voor iedere gast een gratis portie friet en van 16.00 tot 20.00 uur een gratis portie friet bij aankoop van een snack naar keuze.