Volgens Burger King Nederland (BKNL) pleegt Pure Ingredients inbreuk op het intellectueel eigendomsrecht op de Freakingdelburger omdat de Frikandel Burger er teveel op lijkt. De rechter gaat daar niet in mee, en oordeelt dat de Freakingdel geen uniek, eigen gezicht heeft waarmee het te onderscheiden is van andere gelijksoortige producten.
‘Kort geding was onnodig’
‘Wij hadden ook niet anders verwacht”, geeft sales & marketing directeur René van Appeldorn van Pure Ingredients aan. Volgens Van Appeldorn is het verschil tussen de ready-to-eat Freakingdel van Burger King en de Frikandelburger als halffabricaat voor de Out-of-Home markt dusdanig groot, dat dit kort geding onnodig was. ‘Zowel het product, de bereidingswijze, het afzetkanaal en de doelgroep verschillen van elkaar.’
Frikandel Burger op de Horecava
BKNL lanceerde de Freakingdel in september 2019, met een gegrilde frikandelpatty op een broodje met ui, mayonaise en curry. Tijdens de Horecava 2020 introduceerde Pure Ingredients de Frikandel Burger, dat als diepvriesproduct in grootverpakking te koop is bij de groothandel.