De contactloze bestelmogelijkheid via de McDrive wordt 13 maart uitgerold in heel Nederland. Deze contactloze bestelmogelijkheid geldt ook voor thuisbezorging via McDelivery. McDonald’s neemt deze stappen na de aanvullende adviezen van het kabinet over het coronavirus in Nederland. De maatregelen zijn bij McDonald’s van kracht zolang de adviezen van de overheid geldig zijn (vooralsnog tot 31 maart).
De maatregelen zullen morgenochtend (14 maart) bij alle vestigingen zichtbaar en merkbaar zijn. Ze worden gecommuniceerd op de voordeur, met bordjes op de tafel of een bovenverdieping wordt afgesloten.
Specifieke instructies voor medewerkers
Voor McDrive en McDelivery hebben medewerkers, die handschoenen zullen dragen, specifieke instructies gekregen over het overhandigen van bestellingen. Dit moet gebeuren zonder contact te maken met de handen van de klant. Een kleine bestelling zal een medewerker met de hand onder de zak aanreiken aan de klant, waarbij de klant wordt gevraag de zak aan de bovenkant te pakken. Bij grotere bestellingen pakt de medewerker de tas aan één kant vast, waarna de klant de tas aan de andere kant aanpakt.
Strikte hygiëneprocedures
‘Dit is een aanvulling op de zeer strikte hygiëneprocedures die altijd al gehanteerd worden in de restaurants, zoals het zeer frequent handen wassen volgens strenge procedures’, zo laat het bedrijf weten in een verklaring. ‘Hier bovenop worden contactpunten met verhoogde frequentie gereinigd, denk aan bestelkiosken, deurklinken, pinautomaten, kranen bij de wc’s en tafels. Ook biedt McDonald’s haar gasten al enige tijd de extra mogelijkheid om de handen te desinfecteren via handhygiëne dispensers in de restaurants.’
‘Fysiek contact zoveel mogelijk vermijden’
Erwin Dito, Managing Director McDonald’s Nederland: ‘De gezondheid en veiligheid van onze gasten en medewerkers heeft onze hoogste prioriteit. Dit betekent dat we elk fysiek contact zoveel mogelijk vermijden en bestellen in de McDrive zelfs geheel contactloos verloopt: van het betalen tot aan het afgeven van de bestelling. Daarnaast communiceren we in het restaurant heel duidelijk dat we het aantal zitplaatsen beperken. Ook sluiten we speeltoestellen en de kinderfeestjesruimtes. We vinden het belangrijk dat al onze gasten zorgeloos kunnen blijven genieten van onze producten.’