Eetwinkel heeft een compleet Covid-19 communicatiepakket ontwikkeld voor als de deuren daadwerkelijk weer open mogen op 1 juni. Dit pakket bestaat onder meer uit ronde plafondhangers die bezoekers attenderen op de richtlijnen, vloerstickers voor binnen en buiten die duidelijk maken waar gasten kunnen wachten, extra stevige en gelamineerde vloertape om de juiste route voor inkomende en uitgaande gasten te markeren, t-shirts met leuke teksten erop, toonbankschermen, stoepborden en een gevelbanner. Er is een nieuwe slogan: ‘Eetwinkel, met afstand de lekkerste’. Ook zijn er desinfectiezuilen beschikbaar voor bij de in- en uitgang.
‘Nu klaar zijn voor als het straks drukker wordt’
‘We denken dat we nog wel even in deze situatie zitten, dus we hebben kwalitatieve materialen ontwikkeld’, zegt conceptmanager Jan-Hein Aarts. ‘We willen het nu goed regelen voor als het straks drukker wordt. Als je je locatie meteen voor elkaar hebt, waarbij het voor gasten duidelijk is wat de regels zijn, dan heb je het als ondernemer gewoon goed gedaan en ben je een voorbeeld voor anderen.’
Adviezen voor de bedrijfsvoering
Om ondernemers te ondersteunen in de huidige en toekomstige situatie, heeft Eetwinkel concrete adviezen gedeeld voor de bedrijfsvoering in de nieuwe realiteit. Deze gaan onder meer over de indeling van de zaak met inachtneming van de anderhalvemeter-regel. Daar horen ook afscheidingswanden bij die de mogelijkheid geven om tafels en stoelen dichter bij elkaar te zetten. Het is op dit moment echter nog niet duidelijk of deze wanden ook mogen worden ingezet.
Contact met gasten warmhouden
Eetwinkel heeft ook tips voor het contact met gasten in deze periode, waaronder het organiseren van live events zoals een pub quiz, concert of bingo. ‘Dit levert nu niet per definitie de gewenste omzet op, maar zorgt wel voor goodwill bij je gasten, waardoor je een groter bereik hebt als de deuren straks weer opengaan.’ Ook spoort Eetwinkel ondernemers en medewerkers aan om gratis e-learnings te volgen van SVH en KHN.
De adviezen worden nog wel aanscherpt als er meer duidelijkheid komt over de richtlijnen. Zo zijn er nog vragen over de precieze regels van het reserveren. ‘Maar ik voorzie geen problemen met reserveren, er zijn al Eetwinkels die dat doen.’
Klaar voor de nieuwe situatie
Volgens Aarts denken Eetwinkel-ondernemers al sinds het begin na over de mogelijkheden en onmogelijkheden binnen de richtlijnen. ‘Zo was al vrij snel duidelijk dat je 50 procent van je meubilair in de opslag kon zetten, en met die wetenschap zijn ondernemers een nieuwe plattegrond van de zaak gaan maken. Daardoor zijn we nu gewoon klaar voor de nieuwe situatie. Er is ongelooflijk veel traffic geweest op onze inspiratie-app. Ondernemers hebben veel met elkaar gedeeld, hebben elkaar ondersteund. Eén ondernemer zei dat hij er niet aan moest denken dat hij dit allemaal in z’n eentje had moeten doen.’
Moeilijke tijd achter de rug
Ondernemers hebben een heftige periode achter de rug, zegt Aarts. ‘Het was echt niet makkelijk, maar we zijn er best heel goed uitgekomen. Die eerste week hebben we een echte dip ervaren, maar in die weken daarna ging het omhoog. Omzettechnisch zitten we nu op 85 procent. Dat wil niet zeggen dat er onderling geen verschillen zijn natuurlijk.’
Ten opzichte van vorig jaar meldt Eetwinkel een plus van 10 procent, maar dat komt omdat er twee Eetwinkels bij zijn gekomen. De afgelopen periode hebben ook drie Eetwinkels de deuren tijdelijk gesloten. Momenteel zijn er 27 Eetwinkels. Begin juni worden twee nieuwe geopend, en er zijn twee locaties die tot Eetwinkel worden verbouwd.