Het besluit van de pizzaketen past bij het advies van de arbeidsinspectie aan het kabinet om de leeftijdsgrens van maaltijdbezorgers te verhogen naar 16 jaar. Er is vanuit de overheid momenteel nog geen besluit genomen. Toch past Domino’s het beleid alvast aan en hoopt dat branchegenoten dit voorbeeld zullen volgen.
Domino’s paste het beleid al toe binnen de eigen winkels (40 in totaal). Per 1 juni worden er ook in de franchisevestingen geen nieuwe 15-jarige medewerkers meer aangenomen voor de bezorging. Domino’s telt momenteel 295 vestigingen met ruim 9000 medewerkers. Het merendeel is 16 jaar of ouder. Eén op de tien medewerkers is 15 jaar. Omdat Domino’s deze medewerkers wil behouden, kunnen zij als bezorger blijven werken of alternatief werk aangeboden krijgen, totdat de wet daadwerkelijk wordt gewijzigd. Het doel van Domino’s is dat de inzet van 15-jarigen op de weg wordt uitgefaseerd.
7 miljoen ritten
Maaltijdbezorger is een van de populairste bijbaantjes onder jongeren. Met de komst van de e-bike werd een baantje als bezorger ook interessant voor jongeren onder de 16 jaar. Bovendien groeit de bezorgmarkt enorm en zijn er veel bezorgers op de weg. Dit verklaart het aantal toegenomen ongelukken in 2019 waar een bezorger bij betrokken was. Domino’s alleen al bezorgt ruim 7 miljoen maaltijden per jaar. De meeste ritten vinden plaats tijdens de spits 17.00 uur en 20.00 uur. De kans dat een bezorger bij een ongeluk betrokken raakt, is groter.
Bewustwording vergroten
‘Ieder ongeluk is er één teveel’, zegt Marianne Kemps van Domino’s. Daarom moet je blijven kijken wat je kunt doen om de veiligheid te vergroten. Een 16-jarige bezorger heeft net wat meer inzicht en is zich meer bewust van de mogelijke risico’s in het verkeer. Hoe oud je ook bent, ons beleid is en blijft erop gericht de bewustwording van veilig rijgedrag te vergroten. Het geven van trainingen blijft daarom ontzettend belangrijk.”
‘Minderjarigen zijn niet geschikt’
Veilig Verkeer Nederland is blij met dit besluit, zegt woordvoerder Rob Stomphorst. ‘Minderjarigen zijn niet geschikt om te werken als maaltijdbezorger. Dat vindt Veilig Verkeer Nederland. Deskundigen onderschrijven dit en een grote meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het kabinet jongeren onder de 16 jaar verbiedt om nog als maaltijdbezorger te werken. De arbeidsinspectie drong al eerder aan op zo’n verbod.’
Zelfoverschatting
Volgens Stomphorst is er vaak sprake van zelfoverschatting, omdat de hersenen van de minderjarigen nog niet voldoende zijn ontwikkeld om risico’s in het verkeer in te schatten. ‘Wanneer je minderjarigen op een elektrische fiets zet, dan komt er nog een extra belasting bij voor de jongeren. De e-bike is nieuw voor ze, en daarom is training erg belangrijk. We prijzen de ondernemingen zoals Domino’s die in hun bedrijfsvoering verkeersveiligheid hebben ingebouwd en regelmatig on- en offline trainingen verzorgen voor hun maaltijdbezorgers”.
Samenwerking NLVVM
Domino’s is lid van de Nederlandse Vereniging Voor Maaltijdbezorgers (NLVVM). De branchevereniging heeft in 2019 in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland een aantal afspraken gemaakt en gebundeld in een verklaring voor Verkeersveiligheid. De gedragsregels die hieruit zijn voortgekomen zijn:
1. Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels
2. Ik houd me aan de maximum snelheid
3. Ik stop voor een rood licht en een zebrapad
4. Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden
5. Ik draag een helm en doe hem vast
Per uur betaald
Domino’s nam in de afgelopen jaren al tal van maatregelen om bezorgers veilig de weg op te laten gaan. Zo worden bezorgers per uur betaald en niet per rit, is het dragen van een helm verplicht en krijgen bezorgers (verkeers-)veiligheidstrainingen aangeboden.