ProFri: 'Zakelijke gebruikers bezorgplatforms moeten dringend inspraak krijgen'

ProFri: 'Zakelijke gebruikers bezorgplatforms moeten dringend inspraak krijgen'
Foto: Studio38C

Frituurbedrijven en restaurants moeten dringend inspraak krijgen bij bezorgplatforms. Daarvoor pleit ProFri bij de Europese Commissie. 'Deze en vele andere zaken trekken zo'n enorme wissel op zelfstandige horecabedrijven.'

Vakvereniging ProFri vindt dat het bezorgplatforms van bezorgmaaltijden in Europa verplicht moet worden een inspraakorgaan in te stellen van zakelijke gebruikers zoals frituurbedrijven en restaurants. Het is één van de aspecten die aan de orde komen in ProFri’s inspraaknota richting de Europese Commissie.

‘Nog geen gelijkwaardige positie’

De vakvereniging voor frituurspeciaalzaken is in zijn algemeenheid kritisch over de bedrijfsvoering van platforms voor bezorgmaaltijden. Volgens ProFri is er nog lang geen sprake van een meer gelijkwaardige positie tussen platform en zakelijk gebruiker, ondanks de nieuwe Europese verordening Platform-to-Business (P2B) die in juli van kracht werd. Volgens de vakvereniging is er nog steeds sprake van een ‘zeer afhankelijke positie’ voor de bedrijven, maar ondergraven de platforms ondertussen wel de winstgevendheid van de bezorgbedrijven.

In de inspraaknota illustreert ProFri met tientallen voorbeelden de afhankelijkheid van horecabedrijven van leidende platforms als Thuisbezorgd.nl. Volgens de vakvereniging is direct en indirect sprake van veel invloed op de dagelijkse gang van zaken bij aangesloten bezorgbedrijven.

‘Willekeur bij bezorgplatforms’

Zo kunnen frituurspeciaalzaken en restaurants online niet hun eigen menukaarten beheren en de platforms misbruiken volgens de vereniging de identiteit van de aangesloten bedrijven voor eigen landingspagina’s op internet. Daarnaast stelt ProFri dat er bij platforms sprake lijkt te zijn van willekeur bij het hanteren van de eigen algemene voorwaarden.

Duidelijkheid over rankings

Er moet volgens ProFri meer transparantie komen bij de werking van algoritmes, waardoor bepaalde bezorgrestaurants hoger in rankings komen of een betere beoordeling krijgen. Ook zet de vakvereniging vraagtekens bij de wijze waarop recensies van consumenten geplaatst worden; volgens ProFri laat de verifieerbaarheid van de echtheid ‘sterk te wensen over’.

De vereniging pleit daarnaast voor een verhaalregeling bij storingen van het platform, omdat veel bedrijven voor hun dagomzet afhankelijk zijn van de maaltijd-intermediairs.

Geannuleerde bestellingen terughalen

Ook is het voor bezorgrestaurants uiterst moeilijk bestellingen die door de consument zijn geannuleerd terug te draaien. ‘Hierdoor betalen veel bezorgrestaurants over geannuleerde bestellingen in de praktijk toch commissie’, zegt ProFri. ‘Deze en vele andere zaken trekken zo’n enorme wissel op zelfstandige horecabedrijven dat een vorm van inspraak bij de platforms dringend gewenst is.’

Overname van hele schakels

De zorgen gaan echter verder. Volgens ProFri hebben platforms een monopoliepositie die nog verder kan worden ingezet. De vakvereniging verwijst naar ontwikkelingen als zogenaamde dark kitchens (containerkeukens van de platforms zelf), een eigen horecagroothandel (Thuisbezorgd) en eigen foodbedrijven (Amazon en Whole Foods Market). ‘Het lijkt er sterk op dat platforms bezig zijn te bewegen in een richting waarbij ze invloed uitoefenen op, dan wel bezig zijn met overname van hele schakels in de keten.’

ProFri heeft de specialisten van de Europese Commissie uitgenodigd een werkbezoek te brengen aan één van haar leden, zodat die een goed beeld kan gegeven van de dagelijkse praktijk.


Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.