De overname van Oma Bobs begin 2020 betekende volgens Vanreusel een unieke kans om het assortiment uit te breiden met kwaliteitskroketten uit eigen fabriek. Samen met het productieteam van Oma Bobs ontwikkelde Vanreusel vijf luxe ragoutsnacks voor cafetaria’s en frituren, geheel volgens eigen receptuur: een rundvleeskroket en -bitterbal, een luxe draadjesvleeskroket en -bitterbal en een luxe kaaskroket.
Grote stap
‘Met name in Nederland is dit voor ons een grote stap’, zegt Maurice de Kroon van Vanreusel. ‘We zijn van oudsher een Belgische speler die vijftien jaar geleden op de Nederlandse markt is gekomen. We hebben onder meer frikandellen, hamburgers en gehaktballen in ons assortiment. Maar de nummer twee snack van Nederland, de kroket, hadden we nog niet in eigen beheer. Dat was een wens van ons, en de voornaamste motivatie voor de overname van Oma Bobs.’
Exclusief voor de horeca
De luxe kroketten en bitterballen van Vanreusel zijn exclusief voor de horeca verkrijgbaar. ‘Dat garanderen wij’, zegt De Kroon. ‘Je bent als ondernemer specialist. Jouw producten moeten van hogere kwaliteit en lekkerder zijn dan wat er in de supermarkt ligt. Je onderscheidende vermogen is je bestaansrecht.’
De kroketten en bitterballen zijn vanaf midden september te bestellen. De snacklijn wordt ondersteund met een POS-pakket dat volgens de fabrikant onderscheidend is en in het oog springt. Geïnteresseerde ondernemers kunnen bij de fabrikant een proefpakketje aanvragen.
Marktaandeel vergroten
Vanreusel is een sinds 1953 gekend horecamerk en is in België tevens toonaangevend op het gebied van snacks. In Nederland hoopt de fabrikant zijn marktaandeel verder te vergroten. Vanreusel introduceerde onder meer de Frikandel XXL, de Loempidel, de vegetarische snacklijn en de Hot Range.