Zwolle was in 2018 de eerste stad waar Nederland Eet in september 2018 van start ging. Inmiddels zijn bijna alle restaurants in Zwolle aangesloten, zegt mede-oprichter Narayan de With. ‘Volgende week gaat Haarlem live’, laat De With weten. ‘We hebben nu om en nabij de 50 restaurants in Haarlem aan ons verbonden. Zeker nu denk ik dat veel meer ondernemers zich zullen melden.’
Vaste commissie
Restaurants die zich aansluiten, betalen een vaste commissie van 8 procent per bestelling. Er zijn geen administratie- of transactiekosten. Daarvoor krijgen ze een eigen bestelomgeving op de site. De volgorde van restaurants op de lijst is willekeurig. ‘Wel kunnen ze met een leuke actie tijdelijk bovenaan komen voor meer aandacht.’
Lokale marketing
Nederland Eet verzorgt daarnaast de marketing, die gericht is op het lokale karakter van de stad. De gebeurt onder meer met online reclame en berichten op social media. Restauranthouders krijgen ook zelf materialen zoals vouchers, flyers en bezorgboxen. Inmiddels is het voor restaurants in Zwolle en Haarlem mogelijk om filmpjes op de site te zetten. ‘De restaurants staan op een voetstuk’, zegt De With. ‘Het platform zelf is minder van belang.’
Drie jonge ondernemers
Nederland Eet is opgericht door Narayan de With (35), Hugo Smink (34) en Ibrahim Al-Dalaimi (26). Stef van Campen (36) is verantwoordelijk voor de uitrol in Noord-Nederland. ‘Hij is een echte Haarlemmer en wilde in zijn stad een bezorgplatform opzetten. Daarvoor gebruikt hij ons concept, want het moet er wel professioneel uitzien. Hij managet de restaurants, wij zorgen voor de marketing en de techniek.’
Consumenten overtuigen
De grote uitdaging is echter consumenten te overtuigen om via Nederland Eet te bestellen, weet ook De With. ‘Maar wij gaan uit van onze kracht, namelijk het lokale karakter en de lage kosten. In Zwolle hebben we inmiddels flink voet aan de grond. Er zijn restaurants die nu exclusief met ons werken. Binnenkort komt er een nieuwe app uit met meer mogelijkheden voor de consument.’
Vertrouwen
De With garandeert dat de commissie 8 procent blijft voor de aangesloten restaurants, ook als het platform de komende jaren doorgroeit. ‘We hebben een paar jaar op een houtje gebeten en zijn nu op een niveau dat het ons wat oplevert. In ieder geval hebben we het vertrouwen van onze investeerders. We willen de horecasector weer gezond maken, daar gaan we vol voor.’