Freek van Noortwijk, Estée Strooker en Erik van Loo uit de kleren voor de horeca

Freek van Noortwijk, Estée Strooker en Erik van Loo uit de kleren voor de horeca
Freek van Noortwijk

Nu het langzaam duidelijk wordt dat de horeca zijn deuren ook in de - normaal zo drukke - decembermaand gesloten moet houden, zijn twaalf Nederlandse chefs en horecaondernemers uit de kleren gegaan voor de Bloot voor Brood-kalender. Door minstens 4.000 exemplaren te verkopen hopen ze de horeca een hart onder de riem te kunnen steken.

Deelnemende chefs zijn onder andere Freek van Noortwijk, van de Amsterdamse restaurants Breda en Guts, Erik van Loo, sterrenchef van restaurant Parkheuvel in Rotterdam en Estée Strooker, van het Arnhemse ’t Amusement. Foodl, de nieuwe online marktplaats voor horecaondernemers, is initiatiefnemer van de kalender.

Erik van Loo

Thuisdiners en bierpakketten niet genoeg

Horecaondernemers proberen in de tweede lockdown met afhaalmaaltijden, thuisdiners en geïmproviseerde koffiestalletjes het hoofd boven water te houden. Zusjes de Heij, oprichters van het Amsterdamse biermerk Gebrouwen door Vrouwen, weten er alles van. Zij hebben naast het biermerk een taproom – Gebrouwen door Vrouwen BAR – die al sinds maart dit jaar is omgetoverd tot take-away en winkel. Do de Heij: 'We verkopen onze bieren, cadeautjes en bijvoorbeeld chocolade. Zo blijven wij en onze werknemers aan het werk en blijven we onze vaste gasten bedienen. Maar het is niet hetzelfde als een gezellige baravond op vrijdag.' De meeste omzet lopen de dames mis door de bierleveringen die stil zijn komen te liggen. 'De kalender is een sympathiek initiatief, we hopen dat ‘ie een hit wordt', aldus de Heij. Samen met hun collega’s Ghislaine en Joske, Arlene staan de zussen garant voor de maand maart.

Chefs

Freek van Noortwijk ging uit de kleren voor de maand mei: 'We doen bij al onze zaken ontzettend ons best om creatief te zijn, maar zeker door deze tweede golf is het heel lastig om ons hoofd boven water te houden. Ik ga dan natuurlijk met liefde uit de kleren om onze sector te steunen.' Andere deelnemende chefs en horecaondernemers zijn Erik van Loo van Parkheuvel Rotterdam en Estée Strooker van ’t Amusement in Arnhem. Van Loo beslaat samen met collega sterrenchefs Fred Mustert van Restaurant Fred, Mario Ridder van Joelia en Jos Grootscholten van Restaurant Perceel de maand augustus. Strooker is te vinden in juni: 'Creativiteit met lokale producten en ingrediënten uit de natuur is hoofdzaak is mijn keuken. Deze creativiteit is op dit moment belangrijker dan ooit en daar sluit dit initiatief goed bij aan. De kalender brengt op een vrolijke en verleidelijke manier steun aan de horeca en daar draag ik graag mijn steentje aan bij.'

Fred Mustert
Fred Mustert

Voorverkoop gestart

De recent in het leven geroepen online marktplaats voor horecaondernemers Foodl is initiatiefnemer van de ‘Bloot voor Brood’-kalender. 100% van de opbrengsten exclusief de druk- en verzendkostendirect gaat rechtstreeks naar de horeca. Althans, in één grote pot die aan het eind van de campagne wordt verdeeld over 150 verschillende zaken die zich kunnen aanmelden via de website. Zo hoopt Foodl, samen met de twaalf horeca-helden die model hebben gestaan, met bloot brood op de plank te krijgen in deze voor de horeca zware tijd. De kalenders gaan vanaf vandaag in de voorverkoop (www.broodvoorbloot.nl / @blootvoorbrood) en worden vanaf 14 december geleverd.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.