Swinkels lanceerde vrijdag 20 november niet zomaar een vernieuwde Bavaria 0.0. De verbeterde receptuur is hét startsein voor de Brabantse bierbrouwer om de nummer 1-positie van Heineken terug te pakken.
'Wij waren natuurlijk pioniers met alcoholvrij bier', vertelt Romke Swinkels. 'En na pils is het inmiddels de meest gedronken biersoort. Die markt is dus volop in ontwikkeling en wij hebben daar de laatste jaren niet genoeg van geprofiteerd', aldus de horecadirecteur.
Het nieuwe alcoholvrije bier wordt gebrouwen in de Fenix, een nieuwe brouwinstallatie waar vijf jaar aan gewerkt is om het uiteindelijke, gewenste resultaat te krijgen.
Het startpunt in het brouwproces is een geheime receptuur met alcohol, waarna thermische de-alcoholisatie wordt toegepast om de alcohol uit het bier te halen. Door dit onder zeer lage temperatuur te doen, ‘verdampt’ zo min mogelijk van de karakteristieke pilsgeur en -smaak.
'Bavaria 0.0 moet nieuwe nummer 1 én benchmark in alcoholvrij worden'
Met de nieuwe, verbeterde receptuur wil Swinkels dus dat Bavaria 0.0 van de nummer 2 de nieuwe nummer 1 wordt. Een plek die nu ingenomen wordt door concurrent Heineken 0.0. 'Dit moet de nieuwe benchmark worden', aldus Romke Swinkels.
Wanneer dat dan moet gebeuren, daar laat de Swinkels-directeur zich niet over uit. 'Eerst maar eens mentaal de nieuwe nummer één worden', doelend op de nieuwe smaak. 'De komende tijd gaan wij alle oude alcoholvrije bieren -met rood- label- vervangen in de retail door de nieuwe, met blauw label. Dat moet in een paar weken gebeurd zijn.'
Dat blauwe label heeft ook een extra betekenis, legt hij uit. 'Het mag gewoon onze eigen Bavaria-kleuren dragen, zo dicht komt het in de buurt van het echte pils.'
Opvallend feitje is de royale schuimkraag. Brouwer Emile Hendrikx: 'Deze manier van de-alcoholisatie zorgt voor een goede schuimkraag. De alcohol wordt er op een elegantere manier uitgehaald. Maar ook de mout- en hopsoorten die we ervoor kiezen dragen hier aan bij.'