Om de impact van Covid-19 op de restaurantbranche te onderzoeken, voerde TheFork een onderzoek uit onder honderden restaurants.
Hieruit blijkt dat, ondanks de vermindering in het aantal couverts dat beschikbaar is vanwege de ingestelde Covid-19 maatregelingen, 68% van de restaurants die bij TheFork is aangesloten sinds de heropening in juni, minder dan 50% restaurantbezetting heeft gehad.
Het onderzoek was erop gericht restauranthouders inzicht te geven in de impact van Covid-19. Om consumenten het vertrouwen te geven dat restaurants voldoende maatregelen nemen tegen Covid-19, maakt TheFork op de website en in de app al zichtbaar welke veiligheidsmaatregelingen een restaurant precies toepast.
TheFork onderzocht in mei nog de bereidheid van gasten om na de verplichte sluiting van restaurants weer uit eten te gaan.
‘Moeilijk om vooruit te kijken’
Uit feedback van restaurants blijkt dat zij het moeilijk vinden om ver vooruit te kijken op basis van de overheidsmaatregelen omdat niet te voorspellen is hoe Covid-19 zich ontwikkelt in de aankomende maanden.
Restaurants zitten op dit moment vaak met lege tafels en vrezen voor sluiting van hun zaak. Uit voorgaande campagnes van TheFork blijkt dat een tijdelijk gereduceerde prijs voor consumenten werkt als inzet om vaker uit eten te gaan.
4x meer reserveringen tijdens campagne
Zo komt naar voren dat deelnemende restaurants gemiddeld 4 keer meer reserveringen kregen tijdens de looptijd van een campagne en op doordeweekse dagen (maandag tot en met donderdag) zelfs ruim 5 keer meer.
TheFork kortingsactie
Om consumenten weer het vertrouwen te geven en de branche te helpen, lanceert TheFork van 17 september tot en met 17 november een nieuwe campagne waarbij gasten 50 procent korting krijgen op de rekening.
Op de website en in de app van TheFork zijn honderden deelnemende restaurants te vinden. In het restaurant zelf kan naar eigen keuze worden besteld. Gasten krijgen een korting van 50% op de rekening (exclusief drank).
Restaurants in het hogere segment zoals Insider, Michelin, en Bib Gourmand, bieden voor Back to the Restaurants een speciaal ontwikkeld menu aan.