Data van het in Amsterdam gevestigde internationale parkeerplatform Mobypark laat zien dat het totaal aantal reizigers die parkeren via het platform weer terug is op het niveau van vorig jaar.
Vooral Duitse kentekens
Opvallend is de toename van Duitse automobilisten die op zoek zijn naar parkeerplekken voor een trip naar Nederland. Zo is er een verdubbeling aan Duitsers ten opzichte van vorig jaar in dezelfde periode die via het parkeerplatform boekten.
Navraag bij deze reizigers leert dat veel Duitsers hun eerder geplande vakanties hebben gecanceld, maar toch weg wilden deze zomer. Hierom kozen ze massaal voor het laagdrempelige vakantieland Nederland waar je gemakkelijk heen kunt reizen met de auto, wat momenteel nog als veiliger wordt ervaren dan reizen met het OV of per vliegtuig.
Michelle Wrede, head of customer success bij Mobypark, geeft hierover het volgende aan: ‘We zien dat de Duitser reizigers, die lang niet hebben kunnen reizen, staan te springen om eindelijk weer eens op pad te gaan. Traditiegetrouw is Scheveningen populair, net als de stad Den Haag en zeker ook Amsterdam zijn op dit moment populairder dan ooit onder de Duitse reizigers.’
Ramón Trienes, Room Division Manager at Leonardo Hotel Rembrandtpark, beaamt dit. ‘Opvallend is alle Duitse en Oostenrijkse kentekens, ook mensen die niet bij het hotel overnachten komen parkeren. Vorige week draaiden we zelfs weer 30 procent in combinatie met het parkeren.’
Kans voor hotels
Het Leonardo Hotel biedt leegstaande parkeerplekken aan op Mobypark zodat zij ook kunnen profiteren van auto reizigers die niet bij hen overnachten. Ook hotels als Hilton Amsterdam en Courtyard by Marriott verhuren hun parkeerplaatsen via het platform aan (inter)nationale reizigers. Het biedt een kans om meer in het zicht te zijn bij reizigers vanuit de buurlanden die met de auto willen komen én om extra inkomsten te genereren met de parkeerplaatsen.
Het platform zegt het voor hotels mogelijk te maken per jaar enkele tienduizenden euro’s aan extra inkomsten te verdienen door hun ongebruikte parkeerplaatsen te verhuren. Hiervoor hoeft een hotel feitelijk niks te doen, omdat Mobypark de volledige toegang kan automatiseren of kan werken met het bestaande systeem.
Over Mobypark
Mobypark is een Amsterdams techbedrijf met roots in Parijs. ‘Wonend in Parijs, kon ik nooit een parkeerplaats vinden’, zegt oprichter Yoann Benhacoun. Via een vriend hoorde ik dat een kennis een plekje vrij had in de garage van diens buurman. Toen dacht ik: dit moet makkelijker kunnen! Zo ontstond het idee voor Mobypark. Sindsdien maken we het mogelijk privé parkeerplaatsen, van zowel bedrijven als particulieren, te delen. Waarbij we reizigers helpen te parkeren voor minder en tegelijkertijd de stad helpen.’
Volgens het bedrijf is de helft van alle beschikbare parkeerplaatsen in een stad als Amsterdam onbenut omdat ze niet openbaar toegankelijk zijn. Op drukke momenten kan de gemiddelde zoektijd naar een parkeerplaats volgens het platform oplopen tot 20 minuten.
Enerzijds is Mobypark er voor elk bedrijf dat (op bepaalde momenten) ongebruikte parkeerplaatsen heeft. Een kantoor parkeerplaats staat bijvoorbeeld leeg in het weekend en ‘s avonds, sommige hotels juist doordeweeks. Veel parkeerplaatsen en garages hebben zelfs continu onderbezetting. Anderzijds helpt het platform automobilisten bij het vinden van betaalbare stads en luchthaven parkeerplaatsen.
Mobypark heeft partners door heel Europa, maar de focus ligt op Nederland en Frankrijk. In Nederland zijn dat bijvoorbeeld bedrijven als de RAI, The Vincent Hotel Group en de Odyssey Hotel Group. Ook wertkt het platform samen met partners als Yellowbrick en de ANWB.
Hoe werkt het platform voor hotels?
De parkeerplaats wordt door Mobypark aangesloten op het platform. Het enige wat een hotel of ander bedrijf hoeft te doen, is een aantal gegevens en kenmerken van de parkeerplaats doorgeven.
Mobypark trekt vervolgens lokale en internationale automobilisten aan om de parkeerplaats veilig online te reserveren en te betalen. De toegang tot de parking wordt afgestemd per locatie, dit kan zowel met het bestaande systeem (bijvoorbeeld intercom of tickets) als door toegang per mobiel.
Hotels kunnen ten alle tijden de parking afsluiten of het aantal beschikbare plaatsen aanpassen. Bijvoorbeeld als ze een evenement organiseren en hun volledige parkeercapaciteit nodig hebben.
Sinds de lancering van Mobypark, in juli 2013, hebben meer dan 75.000 mensen hun parkeerplaats geboekt via het platform. Het bedrijf zegt hiermee te hebben bijgedragen aan de besparing van 660.000 uur op het zoeken naar een parkeerplaats. Dit komt neer op een besparing van 7.400.000 kg CO2.