KHN en hoge hotelscholen helpen horecaondernemers in coronacrisis

KHN en hoge hotelscholen helpen horecaondernemers in coronacrisis
Beeld: Shutterstock

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en hoge hotelscholen hoge hotelscholen helpen horecaondernemers die met vraagstukken zitten rondom het aanpassen van hun bedrijf aan de coronaregels.

‘We zien dat de Nederlandse horeca er weer klaar voor is om haar gasten te verwelkomen, maar de heropening van de eet- en drinkgelegenheden blijkt voor veel ondernemers een verliesgevende situatie’, zegt KHN.

Als gevolg van de coronacrisis lopen ondernemers in hun bedrijf tegen nieuwe vraagstukken aan. ‘Daarom verwelkomt KHN het aanbod van de hoge hotelscholen om de horecabranche te steunen in deze moeilijke tijd. Kennisoverdracht tussen de hotelscholen en het bedrijfsleven is cruciaal om zo te werken aan een toekomstgerichte horecabranche.’

Horecabedrijven kunnen daarom voor specifieke vraagstukken gebruik maken van de kennis van een van de hoge hotelscholen in Nederland. Zij bieden nu de mogelijkheid aan om hun studenten met horecaondernemers mee te laten denken in het kader van een (afstudeer)opdracht. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geboden om een stagiair van een hoge hotelschool binnen het horecabedrijf in te zetten. Vooral voor de grotere horecabedrijven kan dit interessant zijn.

Hoge hotelscholen helpen horecaondernemers

De afgelopen weken zijn horecaondernemers druk bezig geweest met het maken van plannen hoe ze de 1,5 meter kunnen verwezenlijken in hun bedrijf. ‘Het blijft een ontzettende uitdaging om de onderneming zó in te richten dat én de regels gevolgd worden én de optimale bezetting gehaald wordt (op terrassen)’, meent KHN.

Voor veel horecaondernemers is de bedrijfsvoering met alle restricties volgens de branchevereniging niet rendabel te krijgen. ‘In het kader van een (afstudeer)opdracht kunnen studenten hierover met hen meedenken, bijvoorbeeld over onderwerpen zoals: conceptontwikkeling om de gastvrijheidsbeleving (in coronatijd) te verbeteren, een herinrichtingsadvies in het kader van de 1,5 meter economie of de implementatie van een nieuwe methode om werkprocessen te optimaliseren.’

De opdracht kan heel divers zijn, maar je kunt bijvoorbeeld denken aan:

  • De ontwikkeling van een nieuw concept of een advies over een bestaand concept met als doel de verbetering van de gastbeleving in de ontvangsthal met inzet van technologie;
  • Een herinrichtingsadvies in het kader van de 1,5 meter economie;
  • De implementatie van een (bijv. schoonmaak) methode met als doel het standaardiseren van werkprocessen.

Stage

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: ‘Wij vinden een goede samenwerking met de hoge hotelscholen – en overigens ook met de ROC’s – erg belangrijk. Zij leiden medewerkers en ondernemers van de toekomst op. Zodra de sector weer aantrekt, willen we natuurlijk dat de volgende generatie gastvrijheid professionals getraind klaarstaat. Daarom is het belangrijk dat bedrijven studenten blijven opleiden. Veel studenten zoeken nu een stage- of leerplaats en horecaondernemers kunnen wellicht wel wat extra creativiteit, hulp en advies gebruiken om ook de komende periode mooie stappen te kunnen zetten binnen hun bedrijf.’

Willemsen zegt dat het voor een toekomstbestendige horecabranche voor KHN belangrijk is kennisoverdracht tussen de hotelscholen en het bedrijfsleven te faciliteren. Ondernemers die interesse hebben in een stagiair(e) of een student(e) willen inschakelen voor een opdracht kunnen terecht op de website van KHN voor meer informatie.

Vijf hoge hotelscholen doen mee: Breda University of Applied Sciences, Hotel Management School Maastricht, Hotelschool The Hague, Saxion en Stenden Hotel Management School.


Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.