Tapp: In 2019 zette de gemiddelde horecaondernemer in de periode van 16 maart tot 6 april 6,2% van zijn jaaromzet aan dranken om. Door de maatregel alle horecagelegenheden te sluiten, loopt de Nederlandse horeca deze omzet dit jaar dus mis. 6,2% van de jaaromzet aan dranken staat gelijk aan meer dan 502,5 miljoen euro.' Maar al voor 16 maart was het effect van COVID-19 in de horeca te merken. Het aantal verkochte consumpties (eten en drinken) liep al eerder terug.
Teruglopen consumpties
Op 27 februari werd de eerste Corona-besmetting in Nederland bevestigd. In de periode hierna tot 10 maart werden in de Nederlandse horeca in totaal al 15,8% minder consumpties verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Tussen 10 en 12 maart werd het verschil met 2019 groter. Het aantal verkochte consumpties op 10, 11 en 12 maart was dit jaar 18,6% lager dan op dezelfde dagen in 2019.
Op 13 maart werd nog maar 45,3% aan consumpties verkocht ten opzichte van 2019. Nadat op donderdag 12 maart de eerste landelijke maatregelen werden aangekondigd, werd het verschil met 2019 veel drastischer. Op 13 maart werd nog maar 45,3% van het aantal consumpties van vorig jaar verkocht. Horecazaken die meer dan 100 gasten kunnen ontvangen, hadden de deuren al gesloten. En zaken die wel open waren, ontvingen minder bezoekers.
Kleine opleving
Op zaterdag 14 maart was er nog een kleine opleving. Het verschil met 2019 werd wat minder. Het aantal hapjes en drankjes dat die dag in de horeca werd verkocht was 51,1% van het aantal dat een jaar eerder geserveerd werd. Daarna was het snel klaar. In de uren die horecazaken op zondag 15 maart wel open waren, hebben ze nog maar 25,4% aan consumpties kunnen verkopen.
Mislopen Koningsdag
'Op Koningsdag zet een gemiddelde ondernemer 1,1% van zijn hele jaaromzet aan dranken om', zo stelt Tapp. 'Dat is vier keer meer dan op een gemiddelde andere dag. In heel Nederland leverde dit vorig jaar zo’n 87,8 miljoen omzet op. In de hele periode van 16 maart tot 30 april zal de Nederlandse horeca dan zo’n 13,3% aan drankenomzet mislopen. Dat komt neer op ruim een miljard euro.
Over Tapp
Tapp is een market intelligence organisatie die per maand kassadata van ruim 8 miljoen consumpties in de Nederlandse horeca verwerkt tot heldere inzichten. Tapp heeft daarmee een concreet en volledig beeld van trends en ontwikkelingen in het Nederlandse horecalandschap. Leveranciers en ondernemers maken gebruik van deze kennis om hun prestaties mee te meten, vergelijken en te verbeteren.