Het noodplatform is een initiatief van leveranciers, producenten, communicatiebureau Shoot My Food, inspiratieplatform Food Inspiration en netwerkorganisatie Foodservice Network.
Niet alleen horecaondernemers kampen met enorme problemen, ook veel toeleveranciers hebben sinds deze week te maken met een totale uitval van de vraag. Vrijwel alle leveranciers zitten met grote voorraden die incourant dreigen te worden.
Vooral voor de verse producten is haast geboden. De vraag die de bouwers van het platform hebben gesteld is hoe we leveranciers kunnen helpen in deze barre tijden en hoe we tegelijkertijd een bijdrage kunnen leveren aan het voorkomen van voedselverspilling.
Digitale marktplaats
In enkele dagen is de digitale marktplaats etenover.nl gecreëerd waar leveranciers hun foodproducten kunnen aanbieden aan consumenten. Kopers kunnen op postcode zoeken naar een leverancier dicht in de buurt. De bestelling gebeurt online, het eten kan door de consument bij de producent worden opgehaald. Horecakwaliteit rechtstreeks van de leverancier/producent tegen schappelijke prijzen. De leveranciers bepalen het assortiment en de prijs. Daarvoor moeten ze eerst een account aanmaken op de marktplaats.
'We stellen dit non-profit initiatief open voor iedereen actief in de voedselketen (groothandels, grote producenten, ambachtelijke makers, grootkeukens, etc.). Dit platform is tijdelijk en bedoeld om vraag en aanbod met elkaar te verbinden. We heffen de marktplaats op zodra de omstandigheden weer genormaliseerd zijn. Het initiatief is bedoeld om de producenten en leveranciers in foodservice een handje te helpen: 95% van alle inkomsten gaan rechtstreeks naar de aanbieder, 5% is om (een deel van) de out of pocket kosten te dekken. Het zou immoreel zijn als bouwers van het platform geld te verdienen aan deze situatie. Ons doel is om alle partijen in de voedselketen zo veel mogelijk overeind te houden', aldus één van de initiatiefnemers van etenover.nl.