Door de investering in Argo, een van de vier leidende brouwerijen in Georgië, bouwt het familiebedrijf haar huidige marktaandeel van 15 procent in de Georgische markt verder uit. In 2016 kreeg Royal Swinkels Family Brewers voet aan de grond in Georgië door een licentieovereenkomst met lokale brouwerij Zedazeni voor het Bavaria-merk. Vervolgens werd in 2017 ook een licentieovereenkomst afgesloten met Argo voor Hollandia, een van de merken van Royal Swinkels Family Brewers.
Volgende stap naar nieuwe thuismarkt
Met het minderheidsbelang geeft Royal Swinkels Family Brewers verder invulling aan haar groeistrategie. Al vele jaren is export vanuit Nederland en België van verschillende biermerken uit het portfolio een belangrijke groeipijler onder de strategie van het bedrijf. Daarnaast wil de brouwer in een aantal belangrijke markten haar groei versnellen met lokale productie. Het minderheidsbelang in Argo onderstreept deze strategie en versterkt het lange termijn belang van Royal Swinkels Family Brewers in Georgië. Het minderheidsbelang in Argo geeft de mogelijkheid een meerderheidsbelang te verwerven. Georgië wordt hiermee op termijn een nieuwe thuismarkt voor Royal Swinkels Family Brewers.
Groeistrategie
Peer Swinkels, CEO van Royal Swinkels Family Brewers: 'Dit is wederom een goede stap in onze groeistrategie. Georgië is een markt met groeipotentieel voor onze merken. Mede door de opkomst van het toerisme zal de biermarkt zich verder positief blijven ontwikkelen. Daarnaast heeft het land een interessante ligging op de grens van Europa en Azië, waardoor het goede exportmogelijkheden biedt. Middels dit minderheidsbelang bevestigen we onze succesvolle samenwerking met Argo en zien we er naar uit om onze samenwerking met het managementteam uit te breiden. We zijn erg blij met de samenwerkingen die we hebben met zowel Zedazeni als Argo. Twee sterke partners in een van onze belangrijkste regio’s die lokaal voor ons produceren.'
'Georgië kent een groeiende en dynamische biermarkt. De uitbreiding van de samenwerking met Royal Swinkels Family Brewers geeft ons de kans om hier een nog grotere rol in nemen', voegt Vasili Sulkhanishvili, CEO van Argo toe.
Over Argo
In 1994 begon de Castel Brewery met het brouwen van het eerste nationale biermerk van Georgië, Argo. Inmiddels heeft de brouwerij, nu ‘The Argo Brewing Company’ geheten een portfolio van vier bieren: het gelijknamige Argo, Herzog, het nummer één tapbier in Georgië, Hollandia via de licentie met Swinkels Family Brewers, en König Pilsener. Er zijn 335 mensen werkzaam en de brouwerij heeft een productiecapaciteit van 1 miljoen hectoliter. Naast Royal Swinkels Family Brewers hebben de heer Sulkhanishvili en Coca-Cola een belang in de brouwerij.