Bramr is een initiatief van Bram Runhaar (29). En hij is van mening dat het een oplossing is voor het personeelstekort in de horeca. In Nederland zijn nu tientallen horecabedrijven die al werken met Bramr. SS Rotterdam en TivoliVredenburg zijn twee voorbeelden. Gasten met een Apple-telefoon scannen een QR-code, Android telefoons met NFC kunnen hun telefoon gewoon op de tafel-sticker leggen.
Aanvulling op bediening
‘Er is een tekort aan personeel in de horeca. Dat zorgt voor druk op de roosters en op de kwaliteit die geleverd wordt. Zeker op de drukke momenten. Met Bramr is de bediening minder bezig met de administratieve taken; het opnemen van bestellingen en het afhandelen van betalingen. En kunnen ze zich focussen op het uitserveren én op de gast,’ zo luidt zijn mening. ‘Het is dus geen vervanging van de bediening, maar een aanvulling.’
Bramr is in de zomer van 2018 getest op diverse locaties. Nu werkt bijvoorbeeld de SS Rotterdam er mee, net als TivoliVredenburg in Utrecht. ‘TivoliVredenburg werkt met Bramr bij het Gegeven Paard en ook in het nieuwe restaurant met terras, Danel.’
Jasper van Hove – TivoliVredenburg – over Bramr
‘Wij zijn begonnen met Bramr op het terras van het Gegeven Paard. Dit is ons derde seizoen dat we er mee werken. Bij Danel zijn we een maand geleden begonnen. Beide terrassen tellen ongeveer 100 tafels.
Waarom we er mee werken? Wij doen het niet om personeel te besparen om eerlijk te zeggen, maar als service naar de gast toe. Er zijn twee momenten waarop Bramr gebruikt wordt: als het niet al te mooi weer is, maar gasten toch op het terras gaan zitten. Soms duurt het dan lang voor we ze opmerken. Zeker ook omdat onze terrassen niet overzichtelijk zijn. Die frustratie nemen we bij de gast weg met Bramr.
Daarnaast zijn er momenten van hele grote drukte. Gasten denken dan: ik heb mijn glas bijna leeg, laat ik zelf bijbestellen.’ Gasten kunnen bij TivoliVredenuburg alleen drankjes bestellen en gebak. ‘Eten wil ik via de bediening laten lopen. Vanwege de upselling maar ook vanwege gasten die specifieke wensen hebben. Zoutloos, saus apart, geen ui. Dat soort dingen. Wij dwingen gasten ook nergens toe en dat vind ik wel het geval als je een tablet in de tafel verwerkt. Nu is het geheel vrijblijvend.’
Mensen met een Apple-telefoon scannen een QR-code, Android telefoons met NFC kunnen hun telefoon gewoon op de tafel-sticker leggen. Deze stickers levert Bramr overigens aan. Gasten komen dan vanzelf bij onze kaart. Prijswijzigingen of toevoegingen kun je heel eenvoudig invoeren.’ Sinds dit seizoen is Bramr gekoppeld aan de Mplus-kassa's en handhelds van TivoliVredenburg. 'De bon van Bramr rolt dus uit dezelfde printer als alle andere bonnen.'
Leeftijdscontrole
Gasten die via Bramr bestellen ontkomen niet aan de leeftijdscontrole. ‘De runner ziet op de bon of het een Bramr-bestelling is en bekijkt aan tafel of ID-controle nodig is.’
Om valse bestellingen ‘van lolbroeken’ te voorkomen werkt Van Hove alleen met directe betalingen via iDeal en kunnen gasten niet op rekening bestellen. 'De pinkosten hiervan worden eens per maand in rekening gebracht door Mollie Payments. Deze vallen dus niet onder de afspraken die wij als TivoliVredenburg met banken hebben helaas.’ Het aantal bestellingen dat gasten met Bramr doen varieert enorm, zo laat Van Hove weten. Hij betaalt een vast bedrag voor het gebruik van Bramr per maand.
Bram Runhaar: ‘Ik snap dat horeca draait om persoonlijk contact. Maar veel gasten wachten op de bediening op een terras. Vaak komt het eerste rondje vrij snel, maar dan... Je zit met een leeg glas. Wilt een hapje bij je biertje bestellen of een tweede rondje. Met Bramr kunnen gasten dit zelf bestellen. En afrekenen via iDeal. We kunnen al koppelen aan diverse kassasystemen.’
Koppeling met de kassa – niet voor niets aan tafel
Zo zien medewerkers op hun handheld (MPlus) of er al besteld is op rekening door de gast met Bramr of niet. ‘Je staat dus niet voor niets aan tafel.’ Ook de koppeling met Lightspeed en unTILL werkt al. ‘Een horecaondernemer kan er dan ook voor kiezen om gasten op rekening te laten bestellen. Direct laten afrekenen kan ook nog steeds.’
Waarom zou het Bramr wel lukken en My Order met een grote spelers als de Rabobank erachter niet? ‘We zijn een paar jaar verder nu. En bij My Order moesten gasten een app downloaden. Dan is de drempel te hoog voor ’t probleem. Daarnaast heeft het mobiele betalen een vlucht genomen. Ook een gigant als McDonald’s helpt ons. Hier leren gasten om zelf te bestellen. Ze ervaren dat het prettig werkt en zijn een volgende keer – op een andere locatie – niet huiverig. Ook de tablets bij de all you can eat restaurants of de sushi-zaken helpen ons door consumenten te laten wennen. Ik denk dat het echt nog veel groter wordt.’
'Elke minuut is geld waard'
Runhaar ‘Tijdens de test periode hebben we gezien dat gasten er open voor staan. Een tafelkaart met een QR -code en stickers op de menukaarthouder wijzen gasten op de mogelijkheid dat ze zelf kunnen bestellen. En niet iedereen zal direct zijn telefoon pakken. Maar die student die nog naar de film wil en snel zijn drankje wil hebben, die doet het wel. Misschien het oudere echtpaar dat de hele middag tijd heeft, niet.’
Uit de testen die vorige zomer gedaan zijn, bleek dat naast het drankje een broodje met aioli het meest bestelde product was. ‘Als gasten moeten wachten op de bediening slaan ze die stap wellicht over. Daarnaast, als je het heel zakelijk bekijkt, is elke minuut geld waard op het terras. Als je medewerker niet naar die tafel van de student hoeft, is hij sneller bij het ouder echtpaar.’
De prijs van Bramr is afhankelijk van het kassasysteem waar een horecaondernemer mee werkt. Het betreft een vast bedrag per maand, ongeacht het aantal bestellingen.
Leestip: