OpenTable is hét online reserveringsplatform voor het boeken van een tafel in meer dan 51.000 restaurants in twintig landen en met meer dan achtentwintig miljoen reserveringen per maand wereldwijd.
Sinds de oprichting in 1998 in San Francisco heeft het platform wereldwijd bijna twee miljard reserveringen verzorgd. Juist voor een grote toeristische trekpleister als Amsterdam is het platform ideaal.
De meeste gebruikers van de applicatie die Amsterdam bezoeken komen uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, waar de toepassing in de grote steden sterk is ontwikkeld. Het grootste deel van de toeristen in Amsterdam die samen zeventien miljoen overnachtingen genereren is afkomstig uit deze landen. Wanneer die toeristen op bezoek in Amsterdam uit eten willen, kijken veel van hen voor hun keuze eerst op OpenTable.
Explosieve groei
Adrian Valeriano, vice president van OpenTable, is de belangrijke man voor OpenTable. Sinds zijn aantreden in 2002 heeft hij het bedrijf explosief zien groeien, van tachtig restaurants in één land naar de huidige 51.000 aangesloten restaurants wereldwijd. Op de bijeenkomst voor restauranthouders in het Amsterdamse Soho House presenteerde hij de nieuwste ontwikkelingen van het platform.
'Met OpenTable kan een eigenaar zijn restaurant aan een groot publiek tonen, dat anders niet in contact zou komen met zijn communicatie-uitingen. De gebruikers van de app zijn op zoek naar speciale eetgelegenheden tijdens hun bezoek aan de stad. Via OpenTable heeft een restauranteigenaar de mogelijkheid om alle specifieke kenmerken van zijn locatie te presenteren, zoals ‘Eten aan de gracht’ of ‘Rooftop-dining’,' aldus Valeriano.
'Voor de restaurantgast is OpenTable vooral gemak. Wie als toerist een stad bezoekt wil er graag vooraf zeker van zijn dat hij die avond ergens lekker kan eten, zonder zijn tijd te besteden aan het zoeken van een goed restaurant waar nog plek is. De lokale ‘food and dining scene’ is voor toeristen een belangrijke factor in het bepalen van hun reisbestemming, belangrijker dan de culturele ervaring, de accommodaties, natuurschoon of zelfs de prijs.'
No-show voorkomen
De meerwaarde van OpenTable gaat echter veel verder dan alleen de reservering. De meerwaarde voor de gast is dat hij niet alleen ziet welke restaurants er zijn, maar ook waar nog plek is op de door hem gewenste tijd, welk soort tafels nog beschikbaar zijn en wat het restaurant aan alternatieven heeft te bieden. OpenTable zorgt voor een zekere kwaliteitsstandaard bij beide partijen.
Bijvoorbeeld: van alle restaurantreserveringen die via een telefoon worden gedaan, levert 7,2 procent een no-show op. Bij OpenTable ligt dat percentage lager: maar 5,1 procent. Maar dat is nog steeds te hoog, vindt ook Valeriano. Dus werkt OpenTable actief aan het bestrijden ervan. Wie vier keer niet komt opdagen na zijn reservering in 12 maanden tijd zal niet langer kunnen reserveren via OpenTable.
Bovendien kan een gebruiker niet meerdere reserveringen maken voor eenzelfde tijdstip. Gebruikers krijgen berichten op hun mobiele telefoon over hun aanstaande reserveringen en wordt bij no-shows nog eens duidelijk gemaakt wat het voor gevolg heeft voor een restaurant als ze niet komen opdagen.
Het platform zorgt daarnaast voor nieuwe klanten: 91 procent van alle boekingen via OpenTable in Amsterdam in 2018 komt van eerste bezoeken aan dat restaurant. Het platform verbreedt de doelgroep. En hoewel de meeste reserveringen van toeristen komen (60 procent van de reserveringen via OpenTable in Amsterdam in 2018), wordt de app dus ook veel gebruikt door inwoners van de stad.
Guest Center
Een ander belangrijk onderdeel van OpenTable is het Guest Center. Een software tool die eigenaren helpt hun restaurant optimaal aan te sturen. Zo kunnen eigenaren informatie over hun gasten opslaan om hen elke keer een gepersonaliseerde eetervaring te kunnen bieden. Het gebruiksgemak en de toepassingen worden steeds ingenieuzer.
Scott Hudson, Senior Manager - Enterprise & International New Market Sales, toont de verschillende noviteiten. 'Shift planning is het onderdeel van Guest Center waarin de restauranthouder details van een shift kan delen met keuken en bediening. Aan het eind van een shift kan hij een overzicht opvragen en bij de start van een shift kan hij de planning bekijken. Het geeft je de mogelijkheid om on the fly te zien wat er gebeurt in je restaurant.' De owner-app, voor op de telefoon van de restauranthouder, is een van de meest geraadpleegde apps; gebruikers raadplegen de app tot wel tien keer per dag, aldus Scott.
Extra aantekeningen kunnen worden geplaatst in Shift Notes, terwijl ook de beschikbaarheid van tafels in de hand kan worden gehouden. De plattegrond kan naar wens worden aangepast, gasten kunnen berichten krijgen met geautomatiseerde herinneringen en tafels kunnen in verschillende categorieën worden ingedeeld (standaard, counter, buiten).
Van gasten kan een profiel worden bijgehouden met voorkeuren, speciale gelegenheden, bezoekgeschiedenis, opmerkingen en beoordelingen, waarmee de klantbeleving gemaximaliseerd kan worden. Voor eigenaren zijn er sterk verbeterde mogelijkheden voor rapportage en analyse.
Voor houders van meerdere restaurants is er Central Reservation, waarmee de eigenaar een zoekende klant de mogelijkheden van al zijn restaurants gelijktijdig kan aanbieden, waarmee hij de kans vergroot om de potentiële gast in een van zijn andere restaurants te ontvangen, wanneer de locatie van zijn eerste keuze geen plaats meer heeft.
Zoals OpenTable in Amerika vooral in de grote steden als New York, Chicago en de westkust intensief wordt gebruikt, is het logisch dat in Nederland in Amsterdam - als grootste toeristische bestemming - is gestart. Wellicht komen ook Rotterdam, Den Haag en andere steden later aan bod.
Dit artikel is gesponsord door OpenTable.