Het is op dit moment (nog) niet mogelijk om met een zakelijke rekening van ING betalingen te doen met Apple Pay.
Apple Pay begon in 2014 in de Verenigde Staten en was al in tal van andere landen beschikbaar, waaronder Duitsland en België. Nederland hoorde er officieel nog niet bij.
Ruim een jaar terug probeerde onlinebank Bunq de betaaldienst van Apple wel via een foefje in Nederland beschikbaar te maken. Maar dit was van korte duur. De achterdeur werd door Apple dichtgegooid.
Betalen met Apple Pay werkt online en ook in alle horecazaken en winkels waar je contactloos kunt betalen.
Klanten met een Android telefoon kunnen al sinds 2015 betalen met hun mobiele telefoon.
Hoe werkt Apple Pay precies?
- Gasten moeten Apple Pay activeren in hun ING Mobiel Bankieren app. Apple Pay is beschikbaar voor mensen vanaf 16 jaar met een iPhone SE, 6 of hoger en /of een Apple Watch of iPad. En de meest recente versie van de Mobiel Bankieren app van ING. Wat ook nodig is, is een Apple ID die bij iCloud is ingelogd op het toestel waarmee Apple Pay wordt gebruikt.
- Per dag kunnen gasten maximaal € 2.500,- per rekening betalen met Apple Pay. Ben je 16 of 17 jaar dan is het maximumbedrag € 250,- euro per rekening per dag. Niet per toestel.
- Voor het maximumbedrag maakt het niet uit of je in Nederland of in het buitenland betaalt, en of je dat online of contactloos doet.
- Je mobiele pas (digitale ING Betaalpas) heeft net als je plastic Betaalpas een persoonlijke code. Als je betaalt, bevestig je altijd met je vingerafdruk, gezichtsherkenning of een ontgrendelingscode van het toestel. Bij iedere betaling moet de gast dus zijn identiteit bevestigen. Deze controle kun je vergelijken met invoeren van je pincode en zorgt ervoor dat alleen de eigenaar van de telefoon de betaaldienst kan gebruiken.
- NFC is een veilige manier van gegevens uitwisselen. Het werkt alleen binnen een straal van 10 centimeter. Daarom moet je ook van heel dichtbij contact maken om gegevens uit te wisselen. Dus als je mobiel in je tas zit, maak je nooit contact.
Mobiel en contactloos betalen
Bankieren via een mobiele app en contactloos betalen hebben in 2018 hun definitieve doorbraak beleefd. Dat blijkt uit cijfers over dat jaar van Betaalvereniging Nederland.
Geld overschrijven via de app van de bank groeit al jaren in populariteit. In het derde kwartaal van vorig jaar gebeurde dat echter voor het eerst vaker dan via internetbankieren op een gewone computer. Toen werd 52 procent van de overschrijvingen mobiel gedaan.
In totaal schreven klanten van Nederlandse banken in heel 2018 ruim 1 miljard keer geld over met een totale waarde van 1,95 biljoen euro. Overschrijvingen op papier worden er ook nog steeds gedaan, al daalt dat aantal sterk. In 2018 ging het nog om 18,8 miljoen overschrijvingsopdrachten.
Contactloos betalen versus klassiek pinnen
Contactloos betalen aan de kassa heeft ook een vlucht genomen en is nu populairder dan klassieke pinnen waarbij de pas in de automaat wordt gestoken.
Van alle pinbetalingen was vorig jaar 56 procent contactloos, tegen 49 procent in 2017. In totaal werd in 2018 voor 115 miljard euro gepind.
Het aantal pinbetalingen steeg vorig jaar sowieso hard, met 12,9 procent tot een kleine 4,4 miljard. Die groei was de grootste sinds 2001, constateert directeur Piet Mallekoote van Betaalvereniging Nederland. Volgens hem is dat te danken aan ‘de veiligheid en het toenemende gemak van contactloos betalen’.
Dat kan overigens niet alleen met bankpasjes, maar ook met mobiele telefoons en zogeheten wearables zoals smartwatches, stappentellers en speciale ringen.
Schrijf gratis in voor thema updates van Misset Horeca
Misset Horeca stuurt regelmatig updates per mail over belangrijke thema’s voor de horeca-ondernemer: interieur van je zaak, horecapersoneel, terras, koffie, bier en ook voor starters in de horeca heeft Misset Horeca een update. De nieuwsbrieven bevatten trends, kennisartikelen, nieuws, handige tips en inspiratie van collega’s. Schrijf je gratis in!