De van oorsprong Californische brouwerij Lagunitas was een van de voorlopers in de Amerikaanse bierrevolutie. In 2015 nam Heineken een aandeel van 50 procent in de brouwer, om het in 2017 in z'n geheel over te nemen. Eind dit jaar opent de bierbrouwer dus voor het eerst een taproom buiten de VS, in Amsterdam. Horecaondernemers Reinout Ezinga en Sikko de Jong, die diverse zaken in de hoofdstad al op hun naam hebben staan zoals Bar Baarsch, Café Vrijdag en Weesper, gaan het biercafé uitbaten.
Biercafé voor de buurt
In de nieuwe taproom komen ook bieren die in Nederland alleen bij het TapKabinet verkrijgbaar zijn. De ondernemers hebben veel ervaring met buurtgerichte horeca. De link met Lagunitas was hierdoor snel gemaakt aangezien dit biermerk zich ook focust op de lokale gemeenschap. 'Bij TapKabinet gaat dit tot uiting komen door meerdere evenementen per week gericht op mensen uit de buurt. Denk aan akoestische live muziek, goede doelen- en spelletjesavonden.'
Geen 'toeristen hang-out'
Lagunitas TapKabinet komt in de voormalig Chocolate Bar, om de hoek van de Albert Cuypmarkt in Amsterdam. Voor het interieurontwerp werken de ondernemers samen met Paper Island. 'Er is bewust gekozen voor een sfeerbouwer in plaats van een interieurbouwer', aldus Ezinga. 'Het wordt een uitnodigende zaak met veel kleur, retro, freaky elementen en een fijn terras. Een onderscheidend café-restaurant in De Pijp en absoluut niet stereotype ‘Amsterdams hip’ of toeristen hang-out.'
Lagunitas TapKabinet creëert een huiskamergevoel waar gasten spelletjes kunnen doen; een speeltuin voor volwassenen. Denk aan ouderwetse bordspellen maar ook een Arcade spelkast. Tevens bieden ze een podium aan akoestische muzikanten en besteden ze aandacht aan goede doelen met maandelijkse events. Ezinga: 'Lagunitas is een merk voor vrije geesten en daar sluiten we ons volledig bij aan. Ook delen we de boodschap dat we graag iets terug doen voor de maatschappij.'