Waarde toevoegen is de belangrijkse catertrend voor 2018

Waarde toevoegen is de belangrijkse catertrend voor 2018

Het is december, dus de tijd van de voorspellingen. Wat zijn de catertrends voor 2018, waar moeten we ons als cateraar op richten en wat kan echt niet meer?

De catertrends voor 2018 zijn niet heel anders dan die van een paar jaar geleden. Producten moeten vers, gezond en duurzaam zijn en de presentatie stijlvol, verrassend en feestelijk. En beleving en innovatie staan ook ieder jaar in de lijstjes. Maar voor aankomend jaar komt er een aantal bij.

Natuurlijk blijft de aandacht voor betere en gezonde voeding, in zowel schoolkantines als bedrijfsrestaurants. Maison van den Boer maakt van personeelsrestaurant een foodgym. De ruim 60 medewerkers die dagelijks werkzaam zijn in het Philips Stadion lunchen sinds kort gezonder en bewegen meer dankzij een nieuwe initiatief onder leiding van FoodforSports en Maison van den Boer. Het personeelsrestaurant is een gezonde speeltuin voor de medewerkers.

Anticiperen op de uitzondering

Ook in ziekenhuizen wordt het belang van gezond eten steeds meer onderkend. Er is nu zelfs aandacht voor gezonde voeding om sneller te herstellen of fitter een operatie in te gaan. Verder moeten alle voedselbereiders en koks anticiperen op de ‘gasten met een uitzondering’. Glutenvrij, lactose-intolerantie, suikervrij, veganistisch, allergenen. Veel mensen zijn wel ergens allergisch voor of willen iets niet eten.

Cateraars blijven zich ook inzetten op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Appèl vult dat bijvoorbeeld in met het concept Happiness. Een formule die werd ingevoerd door het hoofdkantoor van energieleverancier Essent.

Een belangrijke en niet te stuiten trend lijkt het openen van eigen (horeca)exploitaties door cateraars. Dat kan in eigen beheer zijn, of het verantwoordelijk zijn voor de hele exploitatie. Een eigen exploitaties is voor steeds meer cateraars een manier om de risico’s beter te spreiden en zelf omzet binnen te halen die anders naar de reguliere horeca zou gaan. Want ook dat is een duidelijke tendens: beide partijen komen elkaar steeds vaker tegen in de markt van vergaderingen, feesten en partijen, en proberen marktaandeel af te snoepen. Beijk Catering implementeerde op meerdere locaties de formule Chef Serveert. Hierbij is de cateringmedewerker de chef die iedere dag de producten vers bereidt.

Concurrentie komt er ook uit een andere hoek. Meerdere retailers openden al (afhaal)punten bij bedrijven. Hier kunnen kant-en-klare maaltijden worden besteld of meegenomen. Deze tendens biedt kansen voor cateraars. Want cateraars kunnen veel beter dan retailers waarde toevoegen en maatwerk leveren. En dat heeft echt de toekomst.

Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca en Misset Catering.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.