Het afblazen van de verkoop is volgens FNV Spoor een gevolg van vakbondsacties. FNV is dan ook tevreden, zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor in NRC: : ‘We hebben deze zomer een akkoord gesloten met NS, dit is de uitvoering daarvan: Wij hebben gepleit voor behoud van winkels die samenhangen met het reizen: koffie, broodje, snelle maaltijd.’
Eerder deed NS Retail al wel formules over aan HMS Host. Het ging toen om 21 vestigingen van La Place en Burger King op diverse stations in Nederland. Op het station in Utrecht heeft HMS Host ’t Koffiehuis, Bar Centraal, Bistrot Centraal en een La Place geopend.
Verkoop leidt tot protesten
De NS kondigde maart 2016 aan de formules Julia's en AH to Go te willen verkopen om zich volledig op zijn kerntaken te richten. De voorgenomen verkoop leidde tot protesten van zowel de medezeggenschapsraad als van vakbond FNV. Die vreesden voor banenverlies onder de 3000 medewerkers in de stationswinkels.
Nieuwe eigenaren zouden volgens FNV minder goede arbeidsvoorwaarden hanteren dan NS en de verkoop zou NS in strategisch opzicht verzwakken. Het afstoten van de retail- en horeca-activiteiten was een dringende wens van minister Dijsselbloem van Financiën.
Julia's te specialistisch
Het gaat bij de twee stationsformules om grote ketens met tientallen vestigingen met veel werknemers. AH to go telt 39 vestigingen op NS stations. En Julia’s, een formule met pastagerechten en Italiaanse broodjes is aanwezig op 19 stations. De stationswinkels van Hema, Starbucks, De Broodzaak en Smullers staan volgens NRC nog wel te koop. Door de omvang van AH to go en Julia’s blijft naar schatting de helft van de medewerkers van stationsformules in dienst van NS.Een NS-woordvoerder zegt dat AH tevreden is over de exploitatie van AH to go op stations en de winkels niet wilde overnemen. AH to go liet op zijn beurt aan NRC weten de samenwerking met de NS graag voort te zetten. Julia’s, een eigen formule van NS, is door de verse bereiding ter plekke te specialistisch om aan een andere partij over te dragen, aldus de NS.
De verkoop van de andere formules wordt middels een marktverkenning onderzocht. Broodzaak en Smullers zijn formules van NS zelf, Hema en Starbucks zijn door NS geëxploiteerde franchisevestigingen. De formules Kiosk, RailCatering en Stationshuiskamer zouden sowieso in handen van NS blijven. Het is nog niet bekend wat minister Dijsselbloem van de koerswijziging vindt.
NS Retail staat op drie in de Misset Horeca top 100 van Grootste Bedrijven en Merken.