Heineken laat brouwers craft-bier met rust

Heineken laat brouwers craft-bier met rust

Heineken is niet van plan als een soort van stofzuiger succesvolle kleinere brouwers van craft-bieren op te zuigen.

Van Boxmeer sprak maandag in een toelichting op de halfjaarcijfers zijn bewondering uit voor de creativiteit en vindingrijkheid van kleinere ambachtelijke brouwers. Maar hij benadrukte dat ook Heineken in dat opzicht niet stil zit. In de VS lijfde Heineken eerder al craft-biermaker Lagunitas in.

Amateurbrouwers

In Nederland geeft Heineken 'amateurbrouwers' de kans om via dochtermerk Brand nieuwe smaken in de markt te zetten. Voordat Heineken Brand overnam, bestond het smaakpalet van de Limburgse brouwer uit Brand Pils en Brand Up. Tegenwoordig timmert Brand landelijk aan de weg met een veelvoud aan smaken. Het goed vermarkten van dat bier is volgens Van Boxmeer een combinatie van 'diversiteit, geld en mentaliteit.'

Bierverkopen fors meer

Brouwer Heineken heeft de bierverkopen in het eerste halfjaar fors weten op te voeren, geholpen door investeringen in innovaties en meer verkopen van zijn premium-merken. Dat meldde het concern maandag bij de publicaties van de cijfers, waarbij zowel de omzet als de winst hoger uitviel.

Heineken verkocht in de eerste jaarhelft 2,6 procent meer bier. Azië bleef daarbij de regio met de sterkste groei. In deze regio werd onder meer geprofiteerd van de sterke vraag naar A-merken. In Vietnam, een van de belangrijkste markten van de brouwer, stuwde het Heineken-merk Tiger de verkopen.

In Europa, de grootste markt voor Heineken, was er ook meer dorst naar bieren van de brouwer, geholpen door het warme zomerweer in de regio en de lancering van Heineken 0.0. Maar ook in de andere regio’s was voor Heineken sprake van groei. Daarbij profiteerde het concern ook van prijsstijgingen in landen die te boek staan als grote afnemers als Mexico en Nigeria.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.