Het bedrijfsrestaurant ‘De Resident’ werd volledig opnieuw ingericht. Met de verbouwing werd ook de catering opnieuw aanbesteed. De Richtlijnen Gezondere Kantines waren hierbij een belangrijk onderdeel. Het was Albron die er met het contract vandoor ging, voor de duur van vier jaar en met een optie tot verlenging van drie keer een jaar. Een belangrijke voorwaarde was dat het aanbod vooral gericht zou zijn op gezond en vitaal.
Goede balans vinden
De opdracht vormde voor Albron een mooie uitdaging. ‘Het vereist de nodige creativiteit van onze koks om na te denken over het zo gezond mogelijk maken van iedere locatie. Hier waren nog een paar extra uitdagingen, omdat de wensen vanuit de opdrachtgever strikt waren. Je moet als cateraar dan een goede balans vinden tussen wat wordt gewenst en wat de medewerkers zelf willen’, zegt foodconsultant Petra Ligtvoet van de cateraar uit De Meern. In 2015 ging de vernieuwde Resident open. Geluncht wordt er vanaf dat moment in een grote en hoge, open ruimte met veel licht van buiten. De ambtenaren hebben de keuze uit een riant aanbod. Van verse broodjes en salades, tot soepen en - natuurlijk - ook nog uitsmijters of een kroket. Alles is aantrekkelijk gepresenteerd op verschillende buffetten. Volgens Ligtvoet is er nagenoeg geen commentaar vanuit de gasten op het vernieuwde assortiment. De routing is zodanig dat gasten direct tegen een gezonde combi-aanbieding van soep, een gezond broodje en magere zuivel aanlopen. Ook hier is groente en fruit volop aanwezig, gepresenteerd alsof het bij de groenteboer ligt. Er is een saladebar en een yoghurtbar. Als voorbeeld van een gezonde snack ligt er deze dag een halve courgette gevuld met groente. Gratis kannen water met schijven fruit erin staan op de balie. Een aantrekkelijk en kleurrijk geheel. Ongezondere producten zijn er wel, maar onopvallend en er wordt ook geen reclame voor gemaakt.
Gouden erkenning
Door de nieuwe aanpak en de bijbehorende gouden waardering is De Resident ook voor Albron een mooi voorbeeldproject. Operational manager Marco Kooman zegt vanuit het land veel vraag van bedrijven te krijgen over het gezonder maken van het aanbod in het bedrijfsrestaurant. Omdat ook zij het belang van vitale werknemers steeds meer gaan inzien. ‘Hier kunnen we ook echt inzichtelijk maken hoe een gezond bedrijfsrestaurant eruit kan zien.’ Rob Heijink voegt hieraan toe: ‘Het Voedingscentrum heeft inmiddels ook de contractmanagers van andere cateringcontracten een training gegeven om zelf met de kantinescan aan de slag te gaan en deze samen met de eigen cateraar in te vullen. Het streven is om overal minstens op het niveau zilver uit te komen.’