Aspergerestaurant 2017: De Waard in Heesch

Aspergerestaurant 2017: De Waard in Heesch

Restaurant De Waard in Heesch van Hans en Anja Rombouts is door het Brabants Aspergegenootschap verkozen tot hét Aspergerestaurant van 2017. Wie nog meer?

Naast Restaurant De Waard in Heesch waren ook Hotel-Restaurant de Collse Hoeve van de familie Beekmands in Nuenen (winnaar 2011) en Herberghe in de Heerlyckheid van Léon en Brigitte Barents in Deurne genomineerd voor de titel Aspergerestaurant van 2017. Dit laatste restaurant won de titel in 2009.

de-waard-hét-asperge-restaurant-2017
De Waard Hét asperge restaurant 2017

De trofee zal aan Hans en Anja Rombouts van restaurant De Waard worden overhandigd tijdens de opening van het Brabantse aspergeseizoen door het Brabants Asperge Genootschap op 24 april 2017.

De drie zijn genomineerd als restaurant waar je mer dan prima asperges kunt eten, naar aan leiding van bezoeken in het aspergeseizoen van 2016. Ze kregen mistery guests over de vloer en nog een extra mstery bezoek aan het begin van dit jaar.

De genomineerden zijn door een delegatie van het bestuur van het Brabants Aspergegenootschap bezocht en op de hoogte gebracht, daarbij ontvingen de restaurants uit handen van de voorzitter de oorkonde.

Asperge Restaurants: winnaars op een rij

  • 2016
    Auberge de Zwaan
    Oirschot
  • 2015
    Restaurant Riddershoeve
    Berkel-Enschot
  • 2014
    Restaurant Anno54
    Riethoven
  • 2013
    restaurant de Beleving
    Asten-Heusden
  • 2012
    Restaurant de Rooise Boerderij
    Sint-Oedenrode
  • 2011
    Restaurant de Collse Hoeve

    De Collse Hoeve, finalist aperges restauran
    De Collse Hoeve, finalist aperges restaurant

    Nuenen

  • 2010
    Gasterij Krabbendam
    Someren
  • 2009
    Herberghe in de Heerlyckheid
    Deurne
  • 2008
    Auberge D'n Haard
    Bosschenhoofd
  • 2007
    Restaurant de Boerenhofstede
    Schijndel

Tips voor restaurants van Annet Koerhuis om op te vallen met asperges

Zo val je op in de overkill aan asperge promotie

1: Asperges met een onsje beleving
Het gerecht op zich daar verander je niets aan. Je voegt alleen iets toe in de vorm van een bijzondere ervaring.
Bijvoorbeeld dat mensen zelf asperges kunnen komen steken of asperges kunnen eten in het Limburgse veld.  Of organiseer een High Asperge: laat mensen proeven hoe verschillende wijnen de smaak van de asperges beïnvloeden.
Een kookworkshop rond het thema asperges, zoals Taste & Colours dat doet, kan natuurlijk ook. Mits je restaurant zich daarvoor leent.

2: Asperges maar dan anders
De ham, het ei, de botersaus: die laat je in dit geval eens achterwege.
Je gaat op zoek naar spannender combinaties en andere bereidingswijzen. In een salade, met pasta of in een  quiche. Of in je gin tonic, zoals ik voorbij zag komen.
Het kan best zijn dat je daarmee vooral de aandacht trekt, maar uiteindelijk de klassieke versie vooral verkoopt. Prima toch? Dat is wat er gebeurt in de mode: de etalagepop draagt de meest opvallende outfit, niet de best verkopende outfit.

3: Wel op de kaart, niet promoten
Ben je zo’n zaak die mensen ieder jaar wel weer weten te vinden voor die asperges? Waarom zou je dan juist daarover praten? Prima dat je ze op de kaart zet, maar praat liever over die dingen die jou laten opvallen tussen al die aspergepromotors. Over de tomaten uit eigen tuin die al beginnen te rijpen, over de vis die net vers is binnen gekomen of over de prijs die je hebt gewonnen. Er is vast genoeg te melden.

4: Asperges met een verhaal
Misschien maak jij die klassieke asperges wel het lekkerst van allemaal en moet iedereen daarom juist naar jouw zaak komen. Als jij jouw verhaal goed weet te vertellen, kun je zelfs het meest saaie gerecht nog spectaculair maken.
Vertel over je moeder die ze vroeger altijd al klaarmaakte, een grote mand vol met engelengeduld schillend. Dat de hele familie werd uitgenodigd om te komen eten. En dat jij de traditie voortzet door de asperges te serveren aan een lange tafel,  klaargemaakt zoals je moeder dat deed.

5: Koning Asperge
Voor de beste garnalenkroketjes ga je naar De Rode Kater, voor de beste biefstuk ga je naar Toujours. De locals weten het precies, mits je consequent blijft volhouden en dat tot jouw signature dish weet te maken. Als jij wilt dat er over jouw asperges gepraat wordt, zorg dan dat je allereerst verduveld lekkere asperges weet te maken. En praat erover. Post foto’s. Nodig mensen uit voor jouw asperge première-avond. Geef asperges de hoofdrol op de kaart. Doe mee aan een aspergewedstrijd, of organiseer er zelf een. Hoe dan ook: zorg dat jouw zaak beroemd wordt vanwege zijn asperges en draag de kroon vol trots.

>> Meer van Annet Koerhuis op Misset Horeca lezen?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.