In het elfde -toch geen onbelangrijk getal in Limburg- jaar op rij dat het in de top-10 van de Café Top 100 staat, weet In de Karkol eindelijk plek één te veroveren. Mystery visitors, vakjuryleden en de hoofdjury zijn unaniem lyrisch over deze zuidelijke parel. Het is geen toeval dat In de Karkol voor het 11e jaar op rij in de top-10 van de Café Top 100 staat. Zelfs in een caféstad als Maastricht weten Barth Hochstenbach en zijn team uit te blinken. Hier leggen ze de lat nu eenmaal elke dag hoog.
Sympathie op de vierkante meter
Continuïteit zit ook een beetje in de gunfactor. Café, ondernemer, medewerkers en ook gasten; alles en iedereen straalt één en al sympathie uit. Of je hier nu vrijdag vroeg in de middag komt, rond de avondschemer op een dinsdag of ‘vol in de zaterdagavond’, je bent er nooit alleen. Altijd die hartelijke groet, altijd die warme glimlach en binnen de kortste keren een perfect getapte pils voor je neus. Hier komen kunstenaars, studenten, pensionado’s en alles wat daar tussenzit of doorheen loopt, samen. Een gesprek met een andere gast is zo aangeknoopt – en niet alleen omdat je hier al snel naast elkaar zit, op slechts 37 vierkante meter. In de Karkol is klein, maar nooit benauwend.
Historische overwinning
De winst van de Café Top 100 2016 is niet alleen een knappe prestatie van In de Karkol, ook Maastricht krijgt een fraaie vermelding in de Café Top 100-annalen. Met de winst van dit jaar is het voor het eerst in de geschiedenis van de lijst dat één stad vier winnaars levert. In 1996 was In den Ouden Vogelstruys het eerste Maastrichtse café dat op plek één van de Café Top 100 eindigde. In 2002 volgde De Poshoorn, negen jaar later was het de beurt aan De Bóbbel en nu dus ook In de Karkol. Een unieke prestatie. Amsterdam wist ook viermaal de Café Top 100 op zijn naam te schrijven, maar Anno 1890 won tweemaal, waardoor de hoofdstad ‘slechts’ drie winnende cafés binnen de stadsgrenzen heeft. Maastricht staat onbetwist bovenaan, een prestatie van formaat.
Juryrapport: memorabele ervaring
Duiken we nog even in het juryrapport. Wat zei de jury over de bezoeken aan In de Karkol? ‘Een keurige bediening, hier weten ze wat horecaservice is’, begint ons vakjurylid zijn rapport. Even verderop lezen we: ‘De medewerkers van In de Karkol weten hoe je horeca moet bedrijven en hoe je een gezellige sfeer kunt creëren. Aan de hand daarvan stellen ze ’s avonds de muziek af. Overdag hebben ze een goede babbel met de gasten.’ Het zijn omschrijvingen die de notering van dit café voor zich doen spreken. De mystery visitor. ‘De medewerker is heel vriendelijk en hij heeft er zichtbaar lol in. Ook zijn collega lijkt plezier in zijn werk te hebben, want ze zingen met de muziek mee. De medewerkers zijn netjes gekleed en zien er verzorgd uit.’ Het is maar een greep uit de opmerkingen die we in de rapportages aantroffen, maar het spreekt wat ons betreft boekdelen. In de Karkol in Maastricht is een absoluut schoolvoorbeeld van een warm en hartelijk café. Ondernemer, medewerkers en gasten maken ieder bezoek op elk tijdstip tot een memorabele ervaring.