Gasten bezoeken nu vaak de website van het hotel ter verificatie, maar boeken via Booking.com of Expedia. Op deze manier lopen hotels veel omzet mis.
Bilderberg Hotels, Sandton Hotels en Corinthia Hotels doen al zaken met Hotelchamp. Daarnaast zijn er al diverse klanten in de VS, Australië en Azië. Inmiddels zijn zo'n honderd klanten met enkele honderden hotels aangesloten.
Hotelchamp heeft 25 medewerkers en vestigingen in Amsterdam en Groningen.
Oprichters Kristian Valk en Kasper Middelkoop hebben als doel gastvrijheid te verhogen door hotels weer direct in contact te laten zijn met de boekende gast. Vaak bekijkt deze de website van een hotel wel, maar boekt hij of zij alsnog bij een boekingssite.
Gasten zijn slechts een nummer
‘Als gevolg van de komst van de grote boekingswebsites staat er een partij tussen het hotel en zijn gasten. Vaak weten hotels pas met wie ze te maken hebben als hun gasten over de drempel stappen, waardoor ze niet optimaal service kunnen verlenen’, zegt Kristian Valk, CEO van Hotelchamp.
‘Voor gasten ook een nadeel, want bij boekingswebsites zijn ze een nummer en worden ze generiek behandeld. Als ze een directe relatie met het hotel hebben, kunnen hotels beter op hun specifieke wensen inspelen.’
Vaste prijs
Hotelchamp zorgt ervoor dat de websitebezoekers worden omgezet in boekers. Hotelchamp werkt volgens een Saas-model; de gemiddelde fee is 300 euro per maand. ‘Dat verdienen hotels drie tot vijf keer terug’, zegt Valk. ‘En in tegenstelling tot de commissiemodellen, gaan ze niet meer betalen als ze succes hebben. De prijs is vast.’