De chef gebruikt de aangedragen suggesties via website en Facebook om het menu mede te bepalen. Proevens aan de Gelkingestraat is daarmee het eerste interactieve restaurant van Groningen.
Ondernemer en chef-kok Henk-Jan Doornkamp runt al een hotel-restaurant in Visvliet, Auberge Visvliet. Hij wil met Proevens een meer experimentele weg inslaan.
‘Ik verwacht dat in Groningen-stad het publiek klaar is voor ons concept. Dus laat ik me graag uitdagen door mijn gasten. Anderzijds willen wij mensen kennis laten maken met niet- alledaagse smaken en bereidingen. Vandaar de naam Proevens.’
Mensen die ideeën hebben, kunnen zich melden via de website van Proevens. Maandelijks selecteert chef-kok Doornkamp drie producten. Na een stemronde op Facebook wordt het winnende product verwerkt in een gerecht op het menu.
De inzender van het winnende product wordt vervolgens uitgenodigd om het resultaat te komen proeven. Doornkamp: ‘Hamburgerzaken in de Randstad laten gasten wel eens een suggestie doen voor een nieuw soort burger. Maar op een hoger niveau wordt dit eigenlijk niet gedaan. Vreemd, want ik zie het als een manier om gasten nauw te betrekken bij wat we doen. Dat maakt het interessant voor de gast en voor ons.’
Koken op een cruiseschip
Doornkamp werkte eerder 9 jaar als chef op grote cruiseschepen van Scylla Tours, een Zwitserse rederij. ‘Dan kun je niet zomaar koken met de gekste ingrediënten. Je werkt met spullen die op dat moment lokaal voorradig zijn. En de verwachtingen van gasten zijn hoog, dus je moet echt creatief zijn om een gevarieerd en spannend menu samen te stellen. Die ervaring neem ik zeker mee naar Proevens.’
Doornkamp start Proevens met Wietske Hoogerheide en Fabian Pettinga die respectievelijk als gastvrouw en gastheer in de zaak zullen opereren.