Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en MVO - de ketenorganisatie voor oliën en vetten zijn initiatiefnemers van de campagne Verantwoord Frituren. Deze ging van start in 2004. In 10 jaar tijd is het gebruik van vloeibaar frituurvet of –olie in cafetaria's sterk gestegen van 51 procent in 2003 tot 85 procent in 2013. Ruim 3.000 frietverkopers frituren verantwoord.
De nieuwe deelnemers zijn:
Multi Bazaar Almere, Almere Buiten
Center Parcs Het Meerdal, America,
Center Parcs Limburgse Peel, America
Bob's Vlaamse Frituur, Amsterdam
Center Parcs De Huttenheugte, Dalen
Snackbar Zeekant, Den Haag
Kom Es Bie Pommes, Eefde
Mobi Snacks, Heerde
Center Parcs Het Hijderbos, Heijen
Plaza Laauwik, Lent
Center Parcs De Vossemeren, Lommel
Center Parcs Port Zélande, Ouddorp
Happy Food, Soest
Snackfactory, Tilburg
Raadhuis Wanroij, Wanroij
Center Parcs De Kempervennen, Westerhoven
Center Parcs Park Zandvoort, Zandvoort
center Parcs De Eemhof, Zeewolde.
Bedrijven die zich aansluiten bij 'Verantwoord Frituren' krijgen elk jaar een deursticker en een gevelschildje.