Mercat is namelijk een ‘all day long concept’, aldus Cleo Vehmeijer van IQ Creative, moederbedrijf van het nieuwe etablissement en van zaken als Supperclub, Mazzo, Envy en de Heineken-hoek. Behalve een ontbijt in de ochtend, kan daar ook 's avonds van genoten worden.
Verder een ruime keuze uit allerlei Spaanse gerechten, ook de bekende kleine hapjes als pinchos en tapas. De inrichting van Mercat is geïnspireerd op de Mercat de la Boqueria, de beroemde grote, overdekte markthal aan de Ramblas in Barcelona met al haar kraampjes en bars en restaurantjes.
Het bekende bureau Concrete Architects tekende voor het ontwerp. En zoals altijd deed Concrete’s Rob Wagemans dat in een soepele een-twee met IQ Creative-directeur Bert van der Leden. De twee zagen het pand en vooral het dakraam, het schuin lopende plafond en de spanten grote gelijkenis vertonen met het beroemde voorbeeld in Barcelona.
‘Al kunnen we de levendigheid van de originele Mercat natuurlijk niet kopiëren’, lacht Vehmeijer. ‘Daarom hebben we elementen van daar overgenomen. Toch zit tijdens de soft opening de loop er al goed in. We hebben op de derde avond al zo’n 60 man over de vloer gehad.’
Al zijn Vehmeijer en Van der Leden zich bewust dat ze nog enige naamsbekendheid op moeten bouwen aan de Piet Hein-kade, zo tussen Centraal Station en onder meer Lloyd Hotel in. Clientèle valt ook te verwachten van de nieuwe, aanpalende, kolossale appartementencomplexen.
(Foto: Josée van Dijk)