Vooral in de tweede helft van het jaar liep de visconsumptie terug, aldus een woordvoerster van het Visbureau. Mensen onder de 35 jaar aten wel vaker vis. Vijftigplussers blijven de grootste viseters.
Uit het onderzoek blijkt dat ruim 90 procent van de consumenten in 2008 wel eens vis of schaal-en schelpdieren at. Gemiddeld genomen komt een keer in de drie weken vis op tafel. 'Veel minder dan het advies is om gezond te eten', aldus de woordvoerster.
Hoewel het Visbureau geen link wil leggen met de economische teruggang, valt wel op dat vooral de duurdere vissen minder in trek zijn, aldus het Visbureau.
Tonijn in blik blijft de meest gegeten vis, gevolgd door vissticks en zalm (diepvries). Zalm verdringt daarmee pangasius van de derde plaats. Op de vijfde plaats staat haring. In totaal werd in 2008 ruim 54.000 ton aan vis en schaal- en schelpdieren verkocht, een ton minder dan in 2007. De totale omzet daalde met 2 miljoen euro tot 490 miljoen euro.
Het Nederlands Visbureau is in het laatste kwartaal van 2008 begonnen met een campagne om Nederlanders ervan bewust te maken dat ze twee keer in de week vis zouden moeten eten. 'Niet alleen omdat het lekker is maar ook omdat vis een bron van essentiële voedingsstoffen is en goed voor de gezondheid.'