De trends die Lekker signaleert met een korte omschrijving:
Macarons Definitief ingeburgerd in de restaurantwereld, en dan niet alleen in de zoete variant, maar juist ook hartig. De schuimkoekjes gelden als een van de beste uitvindingen van de Franse patisserie.
Marshmallows Na de toprestaurants zijn de marshmallows volgens Lekker ook doorgedrongen in de subtop. Een marshmallow is tegenwoordig vaker hartig dan zoet en wordt daarom meestal geserveerd bij het aperitief. ‘Helaas waren de meeste te stevig.’
Virtuele olijven Een van de bekendste moleculaire grapjes. Deze olijven worden gemaakt van olijvensap ondergedompeld in alginaat. Ze spatten in de mond uiteen. Ze zorgen zo voor een verrassingseffect. Lekker komt er echter te veel tegen en vindt dat de lol er af is.
Zure smaken Zuur is onmisbaar in topkeukens die steeds lichter en eleganter lijken te worden. Koning van het zuur: Sergio Herman. Veel collega’s volgen. De prachtige smaak is volgens Lekker niet meer weg te denken uit de topkeukens.
Granny Smith Veruit de populairste appel in de Nederlandse restaurantwereld. De appel zorgt voor een fijne, knapperige bite en een frisse smaak.
Bloemen Deze trend die ooit werd gezet door de Franse Michel Bras wordt nieuw leven in geblazen door Ferran Adria, Sergio Herman en Martin Kruithof.
Amuserace Het is een kunst geworden om er zo veel mogelijk op tafel te zetten. Het idee om de smaakpapillen te prikkelen is geweldig, maar het moet geen wedstrijd worden. De rapporteurs van Lekker willen ook nog eten.
Kruiden uit eigen tuin Nederlandse topchefs verbouwen steeds meer eigen kruiden. Jonnie Boer, Jacob Jan Boerma, Ron Blaauw: deze chefs zorgen steeds meer voor hun eigen producten.
Bietjes Groente op zich zijn een trend, maar de koning van de groente is de biet. Nooit eerder aten de rapporteurs van Lekker zoveel bietjes als in 2009.
Japan De invloed van Japanse chefs zit niet alleen in ingrediënten. Maar ook in styling en de manier waarop we over eten denken. Die invloed is nog lang niet ten einde.
Nieuwe exoten Als tegenhanger van streekproducten laten steeds meer chefs dures en exotische ingrediënten invliegen om gasten te verrassen met iets dat ze nog nooit aten.