Naast Kokmeijer kregen ook zijn pupil Dennis Huwaë, deelnemer voor Nederland aan de Bocuse d’Or Wim Klerks, veelvuldig jurylid en oud wedstrijdkok Wynand Vogel, voormalig Bocusedeelnemer en voormalig Nederlands kampioen Hein Willemsen, begeleider van het regionaal wedstrijdteam Peter Bakker en wereldkampioen koken Toine Smulders stellingen voorgelegd door debatleider Bianca Roemaat van Misset Restaurant.
Tijd
‘Het is een klein clubje, je ziet veel dezelfde gezichten’, zegt Kokmeijer nog over het wedstrijddiscipline. ‘Het is een uit de hand gelopen hobby, die je pas kunt doen als je eerst voor honderd procent achter je bedrijf staat’, zegt Bakker. Het kost veel tijd, vooral in de voorbereiding.
Die tijd ontbreekt je als chef van een sterrenrestaurant, vindt Kokmeijer. Smulders weet wel hoe dat komt: ‘Nederlandse topchefs zijn bang om af te gaan. In België en Frankrijk zie je veel meer sterrenchefs op de wedstrijden.’
‘Vroeger oefenden we ’s nachts’, aldus Willemsen. Nederlands jeugdkampioen Huwaë prijst zich gelukkig met de vrijheid die hij van Kokeijer krijgt: ‘Ik heb het minder druk dan de chef.’
Geld
Naast tijd kan geld een belangrijke factor zijn in wedstrijden, zeker als het op presentatie aankomt. Smulders herinnert zich één van zijn eerste wedstrijden, waarbij in zijn eentje naar Assen reed om daar een koude presentatie op een Ikea-spiegel te geven, terwijl naast hem een vijf koks sterk team van het Marriott spiegels van een paar duizend euro uitpakte. ‘Dan denk je wel even, wat doe ik hier. Met een Ferrari ben je nou eenmaal sneller dan met een MiniCooper.’
Klerks is het niet met hem eens: ‘Je kunt er nog zo veel geld in steken, om te winnen moet je vooral op het juiste moment pieken.’ Vogel valt hem bij: ‘Smaak telt voor 40 van de 100 punten. Presentatie telt mee, daarmee moet je de jury overtuigen. Winnen doe je met smaak.’
Reclame
Klerks vindt wedstrijdkoken niet zonde van zijn tijd. ‘Je krijgt er veel voor terug.’ Je moet als wedstrijdkok wel fanatiek zijn. Als je dat niet bent, is het wel zonde van je tijd, meent Willemsen.
Zonde van je tijd of niet, het meedoen aan – en vooral winnen van – een wedstrijd is een mooie manier van marketing voor je eigen restaurant. Voor Smulders was het zelfs de belangrijkste reden mee te doen aan het WK.
Meer nieuws over de Horecava 2009: