‘Op het platform Couchsurfing.com komen vraag en aanbod samen zonder dat er een boekingsite tussen zit. Het vormt een bedreiging voor de hotelindustrie. Couchsurfing neemt enorme vormen aan. Mensen leren elkaar via internet kennen en logeren tegen nul kosten bij elkaar. En tegen gratis kan niets op’.
Ronald van den Hoff stipte het fenomeen Couchsurfing als bedreiging voor de hotelindustrie aan tijdens het Social Media & Hospitality Event bij Seats2Meet.com op maandag 11 oktober. Aanleiding voor het evenement was een discussie in de Misset Horeca Group op LinkedIn over de toekomst van sociale media in de horeca.
Het is voor het eerst dat couchsurfing door een horecaprominent als serieuze bedreiging voor de hotellerie wordt genoemd. Op de website Couchsurfing.com worden vandaag de dag bijna twintigduizend slaapplaatsen in Nederland aangeboden. In buurland Duitsland gaat het zelfs om bijna honderdduizend logiesplaatsen.
Een jaar geleden liet zowel Stayokay en het Amsterdam Toerisme en Congres Bureau (ATCB) in een reportage in Misset Horeca Live weten niet bang te zijn voor couchsurfing. Volgens een woordvoerder van ATCB zouden hotels verhoudingsgewijs slechts een klein bedrag mislopen door de keuze om bij particulieren thuis te slapen. Daarnaast wees het ATCB op extra inkomsten in cafés en restaurants voorkomend uit de ‘couchsurfers’.
In de onderstaande video stipt Van den Hoff vanaf minuut 2.45 couchsurfing aan. De complete driekwartier durende presentatie over de trends op internet en de gevolgen voor de hospitality is te zien op www.youtube.com/missethoreca.