Tijdens de actie verkocht winkelketen Kruidvat in een uur tijd 100.000 vouchers voor een overnachting in een van de Fletcher Hotels. De vouchers kostten 9,95 euro per stuk. De belangstelling was zó groot dat tal van Kruidvad-klanten hun overnachting niet konden boeken op de dag en op de datum die ze wilden.
Stayokay, de voormalige jeugdherbergen, meldde daarop in de media dat ‘gedupeerden’ bij het overleggen van de voucher een tientje korting zouden krijgen op een overnachting in een van de Stayokay Hostels.
Juridische stappen
De directie van Fletcher Hotels is vooral gevallen over het woord ‘gedupeerden’. Volgens ceo Chris Luken van Fletcher Hotels is er van gedupeerden helemaal geen sprake. ‘Gedupeerd zijn hooguit diegenen die geen voucher konden bemachtigen en voor hen geven we er morgen (vrijdag, red.) nog eens 100.000 uit.’ Luken vindt de actie van Stayokay ‘smakeloos, brutaal, héél fout en getuigen van gebrek creativiteit’.
Fletcher heeft vanochtend contact gezocht met de Stayokaydirecteur Marijke Schreiner en behalve excuses, onder dreiging van juridische stappen, ook het verwijderen van alle internetuitingen van de Stayokayactie geëist. Volgens Luken zijn de eisen ingewilligd.
Luken tot slot: ‘Het kan niet zo zijn dat een andere keten goedkoop meelift op een actie die wij driekwartjaar zorgvuldig hebben voorbereid. Bovendien is het volstrekt zinloos. Onze gasten willen helemaal niet in een jeugdherberg slapen’.