Michelin en TheFork hebben al sinds 2019 een exclusieve samenwerking. Dit wil zeggen dat je via het platform van TheFork restaurants uit de Michelinselectie kunt zoeken en reserveren (zaken met één of meerdere Michelinsterren, een Bib Gourmand of een plate/bordje).
Drempel verlagen
Het doel van de nieuwe actie van beide partijen is de drempel voor gasten te verlagen. Het kortingspercentage kiezen restaurants zelf, net als het aantal couverts dat ze voor de Michelin Specials beschikbaar stellen. 'We willen zo de perceptie wegnemen dat het heel duur zou zijn om bij de betere restaurants te eten,’ aldus Glenda Caradonna, marketingdirecteur van TheFork in Nederland. De Specials worden zowel via de app van Michelin als via het platform van TheFork onder de aandacht gebracht, zo voegt Sven Willemyns van Michelin toe.
Vanaf 30 september lanceren om te beginnen 15 restaurants een Michelin Special. Dit kan in theorie oplopen tot 175, als alle restaurants uit de Michelingids die op TheFork staan, meedoen.
Restaurant Lars
Lars Scharp van Restaurant Lars in Amsterdam gaat zijn reguliere zes gangen menu inbrengen als Michelin Special. ‘Wij krijgen hier in Amsterdam vrij veel reserveringen binnen via TheFork. Hopelijk wordt dat nog meer met een Michelin Special. Het is dan aan ons om die nieuwe gast tot een vaste bezoeker te maken,’ zo zegt de chef.
Andere deelnemers aan de Michelin Specials zijn bijvoorbeeld de restaurants Vigor in Vught, Bougainville in Amsterdam en de Silveren Spiegel, ook in Amsterdam.
Vraag stijgt
Sinds de heropening van de restaurants na de lockdown in juni signaleert TheFork meer vraag naar high end restaurants: het aandeel reserveringen bij Michelin-restaurants is nu 24% versus 18% voor de coronacrisis.