Alle reserveringen en annuleringen van Diningcity en de Restaurant Week worden realtime verwerkt in Formitable. Dit bespaart restaurants op jaarbasis tientallen uren aan administratie. Bovendien kunnen de restaurants meer omzet genereren door last minute tafels op Diningcity aan te bieden.
‘No show is verschilt tussen winst en verlies’
Formitable is in de basis ook een reserveringssysteem. Maar daar bovenop werd de feature gebouwd waarmee een restaurant een aanbetaling kan vragen aan de gasten.
Restaurateur Servais Tielman zei eerder tegen Misset Horeca dat no shows voor hem het verschil waren tussen winst en verlies. Hij startte – toen nog als ondernemer van Cucina del Mondo – met aanbetalen via Formitable. Tielman: ‘Elke dag leggen we hart en ziel in ons restaurant. Hoe vervelend is het dan wanneer mensen een tafel reserveren, je rekening houdt met hun komst, ‘nee’ zegt tegen anderen en vervolgens verschijnen ze niet? Jammer genoeg komt het voor.’
Oprichters van Formitable zijn Raymond Wilders, Cyril Mestrom en Milan van de Goor. Ze gingen begin 2017 van start. De drie geloven dat ticketverkoop bij restaurants onderdeel is van de toekomst.
‘Het past bij een nieuwe generatie restaurateurs en bij de beleving die een steeds belangrijkere rol speelt bij het uit eten gaan. Als er al gasten zijn die moeite hebben met een aanbetaling, dan weegt dit niet op tegen het aantal gasten dat te laat afzegt of zonder tegenbericht niet komt opdagen’, aldus Raymond Wilders.
Aanbetalen via Diningcity
Ook Diningcity bevestigt dat steeds meer restaurants informeren naar de mogelijkheid voor het aanbetalen van reserveringen. Deze functie is binnenkort ook bij Diningcity beschikbaar. Hiermee verwacht Diningcity het aantal annuleringen (ca. 5%) en no-shows (ca. 1%) nog verder terug te kunnen dringen.
Koppeling met Formitable
Restaurants die het Diningcity systeem willen koppelen aan hun Formitable systeem kunnen contact opnemen met Diningcity.