Van Lissum gaf de eetgids sinds 2007 uit. De GaultMillau-gids groeide uit tot een van de belangrijkste gidsen van ons land met uitstekende oplagecijfers. Van de meest recente editie zijn zo'n 25.000 exemplaren gedrukt, laat Van Lissum weten. Niemand binnen het team van Van Lissum verliest zijn baan door deze beslissing.
GM voert volgens Van Lissum al een aantal jaren de druk op om telkens meer omzet te genereren. 'Wij zijn er voor consumenten. We willen objectief blijven en geen geld verdienen over de rug van chefs.' Een voorbeeld dat Van Lissum geeft is het organiseren van een groot gala diner. 'Ik laat chefs opdraven en dan zeker winst pakken en die in eigen zak steken? Daar pas ik voor. Zoals Tripadvisor wil ik niet worden.' Van Lissum heeft nu de knoop doorgehakt omdat hij op het punt stond om bij te tekenen voor zes jaar.
'Ik heb geen tijd en geen zin om nieuwe - commerciële - evenementen te gaan organiseren. We doen al zo veel. De markt is naar mijn mening vol. En dat het verdienmodel dan wat gering is, dat nam ik op de koop toe.'
Jan van Lissum en GaultMillau Nederland
Dat Jan van Lissum stopt wil niet per se zeggen dat de GaultMillau gids niet meer verschijnt in Nederland. De Franse moederorganisatie kan in Nederland op zoek gaan naar een andere partij die de gids wil uitgeven en het traject van inspecties gaat uitvoeren. Deze vraag heeft Misset Horeca uitgezet bij de woordvoerder van GaultMillau. Zodra er een reactie komt, publiceren we deze.
Eigen gids?
Jan van Lissum laat Misset Horeca weten dat hij hard nadenkt over zijn volgende stappen. 'Nu ben ik allereerst opgelucht dat de kogel door de kerk is. We konden ons niet meer vinden in de strategie van GaultMillau. Dat we iets gaan doen met onze kennis en ons netwerk, daar voeren we nu overleg over. Wat is een ideale vorm? Een doorbraak is er nog niet, dus ja of nee als antwoord op de vraag of ik met een eigen gids of ranglijst kom - in welke vorm dan ook, - kan ik nog niet geven.'
Restaurantgidsen
Naar de mening van Van Lissum moeten restaurantgidsen consumenten op een objectieve en onafhankelijke manier informeren over de kwaliteit van de gerechten in restaurants. 'Dat is en was vanaf 2007 tot op heden het belangrijkste principe van GaultMillau Nederland.'
'Het hoge aanzien van restaurantgids GaultMillau in de vaderlandse gastronomie is in hoge mate te danken aan de reputatie die de ruim 30 jarige The Wine & Food Association van Jan van Lissum in de twaalf jaar dat zij de gids hebben gemaakt, hebben opgebouwd. Niet andersom. We zien de (internationale) ontwikkelingen binnen GaultMillau dan ook met lede ogen aan.'
'Objectiviteit mag niet in geding komen'
Van Lissum wil niet meewerken aan allerlei commerciële activiteiten namens GaultMillau, zoals het organiseren van events als galadiners en de verkoop van artikelen. De onafhankelijkheid en objectiviteit van zijn bedrijf The Wine & Food Association maar ook die van de gids komen naar zijn mening daardoor in het geding.
The Wine & Food Association organiseert onder andere Wine Professional, Gastronomie | Fine Food Professional, de websites en de vele wijnconcoursen.
Van Lissum betreurt de gang van zaken, maar wil de internationale Gault&Millau organisatie bedanken voor 12 hele mooie jaren. Hij stelt in het vooruitzicht dat de Nederlandse gastronomie op hem kan blijven rekenen maar dan wel op een eerlijke, transparante en opbouwende manier.