'Kok heeft imagoprobleem', kopte De Telegraaf woensdagmorgen. 'Restaurants zitten te springen om goede koks', meldt het Haarlems Dagblad. 'Restaurants vechten om goede chefs', zo luidde de kop van De Gelderlander. Het Brabants Dagblad schrijft over een eigenaar van een Arabisch Restaurant die op zoek ging naar goede koks in het asielcentrum op Rosmalen. 'Want buiten het landelijke tekort aan goede koks, is het voor de Arabische keuken misschien wel nog moeilijker om aan goed personeel te komen. En is er geen betere manier om de verbinding waar ze voor staat, ook in de praktijk te brengen?', vond de ondernemer Jinan d'Al-Ibrahim-Saleh, die zelf op 12-jarige leeftijd vanuit Irak vluchtte.
Lichte daling studenten koksopleiding
Tegenover dagblad De Telegraaf meldt woordvoerder Cees den Bakker van KHN dat er momenteel sprake is van een lichte terugloop van het aantal studenten op ROC’s: 'De koksopleidingen tellen momenteel 1360 leerlingen meer dan in 2008, toen de economische crisis begon. Tegelijk zagen we vorig jaar een kleine terugval ten opzichte van 2015. De reden daarvoor kennen we niet.'
Bekijk hier de video: drie sterchefs over kokstekort en overuren in hun topkeukens
Imago kok
Volgens Den Bakker wordt er intussen alles aan gedaan om het aantal koksstudenten op te schroeven: 'We zijn voortdurend in contact met ROC’s hoe we het imago kunnen verbeteren.' Desondanks stelt Den Bakker dat er met het imago niets mis is. 'We kennen de verhalen over onregelmatige werktijden. Anderzijds: koks zijn juist mensen die koken vanuit een passie. Wat eigenlijk geldt voor iedereen in de horeca. En onregelmatige werktijden gelden wel voor meer vakken, die heb je ook bij de politie of in de verpleging. En voor wie een gezin heeft met kinderen: met veel werkgevers zijn heus wel goede afspraken te maken over de werktijden.' FNV Horeca stelt het volgende: 'Imago verander je samen met een gezamenlijke visie op de sector! Met oog voor de belangen van werknemers en werkgevers.'
Horecatijger gezocht
Horecatrendwatcher Wouter Verkerk legde in september vorig jaar de vinger op de zere plek wat betreft het kokstekort. In de woorden van Verkerk: ‘Wie heeft er zin om vanavond te komen knallen?’ ‘Wij zijn op zoek naar toppers!’ ‘Ben jij de horecatijger die we zoeken?’ ‘Kanjers gezocht om ons team te versterken.’ Etc. O, ja, het allerliefst lekker jong (niet al te duur) en als je geen ervaring hebt dan leren we je het wel. (Lees: Dan gooien we je in het diepe want we hebben het veel te druk om je in te werken.)’…… (naar de volledige column).
Hij raakte een gevoelige snaar met zijn woorden. Alleen via Facebook van Misset Horeca bereikte Verkerk ruim 91.000 mensen en ruim 300 personen deelden zijn woorden met hun netwerk.
Peter Hartkoorn uit Leiden reageerde op Facebook van Misset Horeca: ‘En vooral in de advertenties blijven zetten: ’wij zoeken’, ‘de functie eisen zijn…’ Kom als werkgever eens met ‘wij bieden’. En dan graag iets meer als ‘werken in een jong en gezellig team’. Vooral koks hebben de banen voor het uitzoeken dus werkgevers vertel maar waarom een kok juist daar moet gaan solliciteren!'
Uitzendbureau met eigen opleiding
Horeca-uitzendbureau JMW in Den Haag sprong in 2015 al in op het probleem door zelf te starten met het opleiden van koks. Het uitzendbureau heeft pal achter het station Hollands Spoor in Den Haag naast het kantoormeubilair van de intercedenten vier grote kookeilanden staan waar zowel jongere en oudere koks worden opgeleid. Rob van Egmond is opleidingscoördinator bij JMW. ‘We bieden opleidingen tot keukenhulp, hulpkok en zelfstandig werkend kok.’ De duur van de training of opleiding varieert van drie dagen tot een jaar, afhankelijk van het einddoel. ‘Bij mensen met geen tot weinig ervaring leggen we de focus op vakkennis en basisvaardigheden- zoals verschillende snijtechnieken en de basisbereiding voor soepen en sauzen. Wij richten ons dus niet op het Nederlands en Engels. Koks zijn toch vooral praktijkmensen. Ze willen iets in de handen hebben, iets zien en proeven. Daar richten we ons dus op.’