De actie zou weinig meerwaarde voor ‘het merk’ Iens hebben, meldt De Telegraaf. Volgens directeur Almir Ambeskovic zijn de twee partijen in gesprek over een actie voor komend jaar, maar wil hij niet hetzelfde ‘kunstje’ nog een keer herhalen ondanks het succes van de actie. ‘Hoewel de schaal ongekend is, zijn er voor ons geen nieuwe inzichten uit voortgekomen. En je kunt jezelf niet eeuwig herhalen’, aldus de Iens-directeur. AH zegt nog met Iens in gesprek te zijn over de toekomst van de actie.
Honderdduizenden reserveringen
De actie van AH en Iens, waar zo’n duizend restaurants aan meedoen, zorgt jaarlijks voor honderdduizenden reserveringen. Met een volle spaarkaart van tien zegels, een zegel voor elke bestede €10, kregen klanten een tweede gratis driegangendiner in een van de deelnemende restaurants. AH zou zo veel klanten binden en trekken.
Dominantie Iens
De actie zorgt voor verdeelde reacties onder de deelnemende restaurants. De een was blij omdat hij het in het laagseizoen werd volgeboekt, anderen zeggen dat de actie ze duizenden euro’s kost. Het laatste jaar nam de kritiek toe onder horecabedrijven, mede door de vermeende dominante marktpositie van Iens. Iens-directeur Ambeskovic ziet vooral positieve effecten. Volgens hem gaan door de korting mensen vaker uit eten en geven ze bijvoorbeeld meer uit aan wijn.
Lees ook: Half miljoen couverts bij AH-actie
Het leidt volgens hem zelfs tot een cultuurverandering. ‘Nederland heeft niet de eetcultuur van Zuid-Europa, hier gaan mensen nu eenmaal minder vaak uit eten. Maar dat is langzaam aan het veranderen doordat ze meer waar voor hun geld krijgen.’ Ambeskovic zegt de samenwerking met AH te waarderen, en wil blijven samenwerken, maar dan wel op een andere manier. ‘We hopen dat we onze succesvolle samenwerking op een andere manier kunnen voortzetten’
Iens Festival
Iens introduceerde recent het eerste Iens Festival. Een online campagne, waarbij restaurants bezoekers voordelig laten kennismaken met hun keuken. Restaurant geven tijdens het Iens Festival 50 procent korting op de totale rekening. Ondernemers reageren ook op deze nieuwe Iens-actie kritisch op de Facebooksite van Misset Horeca.