Iens en Albert Heijn zeggen met de actie restaurants in een rustigere periode te ondersteunen. Klanten van Albert Heijn ontvangen een restaurantzegel bij elke 10 euro aan boodschappen. Met een volle spaarkaart – 10 restaurantzegels – ontvangen zij een gratis tweede lunch of tweede driegangendiner bij een van de door Iens geselecteerde restaurants.
Je komt bedrogen uit
‘Wij hebben vorig jaar, toen als leek deelgenomen. Dit was meteen de laatste keer’, meldt een restauranteigenaar uit Brabant. Als restaurateur betaal je €2 aan commissie per gemaakte reservering. ‘Heel leuk dat je restaurant vol zit, maar uiteindelijk kom je bedrogen uit. Ik wil collega-ondernemers hiervoor behoeden’, zegt hij.
‘Bezwijk niet voor de actie met als reden: als de collega’s wel meedoen, lopen mijn gasten weg’, zo vervolgt de restaurateur. ‘Maak eerst een rekensom voor jezelf voordat je 'ja' zegt. De verkopers van Iens beweren dat je winst maakt door de drankverkoop. Maar de drankomzet kan nimmer het verlies goedmaken.’ Deze restaurateur zegt dat de actie hem in ieder geval €10.000 heeft gekost. ‘De extra personeelskosten achterwege gelaten in deze berekening.’ Het restaurant zegt nu met eigen acties gasten te binden. ‘Wij geloven in eerlijk eten voor een eerlijke prijs. Mooie gerechten maken, gasten blij maken en innovatief ondernemer...daar doen we het voor. Maar daar heb je, zoals ieder ander bedrijf, wel marge voor nodig.’
‘Veel baat bij’
Chef-kok Alan-Patrick den Bakker reageert via Facebook op een oproep van Misset Horeca om reacties: ‘Misschien komen er wel mensen die normaal niet naar je bedrijf zouden komen.. en als het goed is komen ze ook nog een keer terug.'
‘Wij hebben er veel baat bij’, reageert Johanna Wielstra. ‘Wij zitten hier op het mooiste plekje in Friesland, aan het water in Earnewald. Voor-, hoog- en naseizoen niks te klagen. Maar als de grijze, koude maanden eraan komen vinden wij het ook heerlijk om het restaurant vol te hebben. Dat is met deze actie zeker mogelijk. Vorig jaar zeker veel plezier van gehad.’
Keuze maken
‘Suus’ schrijft in een reactie op de website dat de AH-actie betekent dat je als restaurateur wordt gedwongen om een keuze te maken tussen verlies, of minder omzet: ‘verlies omdat je kosten per maaltijd hoger zijn dan de opbrengst, óf minder omzet omdat je buurman wél meedoet. Voor restaurants is dit verschrikkelijk.’ Ze roept op om de actie te boycotten. ‘Is echt slecht voor ons allemaal.’
Uitmelken
‘Als je pretendeert een recensiesite te zijn waarbij de kwaliteit en service voorop staan hoe kun je dan de restaurateur met een AH- actie dermate uitmelken dat van kwaliteit en service weinig over kan blijven?’, reageert Dick van Ostaden van het Oisterwijkse Boshuys Hermitage via de mail. ‘Een menu van € 30,00 voor 2 personen laat € 15,00 als menuprijs over, hier mag je nog € 2,00 per couvert aan fee over betalen. Restaurateur houdt dus € 13,00 per persoon over. Dit gaat dus ten koste van product en kwaliteit’, aldus Van Ostaden die om die reden zegt nooit mee te zullen doen aan de actie.
‘Nooit weer’
‘Ik heb twee keer meegedaan en doe het nooit meer’, schrijft Inez Herrebrugh op Facebook. ‘Je zaak zit vol, maar je omzet valt tegen.’ Kees Quispel, eigenaar van hotel De Borgh in Zevenbergen vult daarop aan: ‘Bij een driegangendiner van €29,95, moet je per persoon €12,50 aan drank omzetten om uit de kosten te komen. En de gasten komen pas weer terug als er weer een kaart vol is en dat gaat snel.’
Verdeel kosten
Hans Koomen van restaurant Westenwind Egmond aan Zee zegt hierover: ‘Het kost AH en Iens €0,0. Restaurateurs betalen de kosten van de gehele actie... actie kost AH niets en levert Iens geld op. Als je wilt samenwerken met de horeca, verdeel dan ook de kosten.’
Kijk op onze Facebookpagina om meer reacties te lezen of om zelf uw mening over de AH-restaurantactie te plaatsen.