Hoe de presentatie van een website is, is volgens Iens directeur Keizer afhankelijk van hoe er wordt gezocht. ‘Als je op iens.nl zoekt, bijvoorbeeld op restaurants in Amsterdam, worden álle restaurants in deze stad getoond. Wel worden de restaurants die met Seatme werken bovenaan weergegeven.’
Restaurants zonder Seatme
Restaurants zonder Seatme, ongeacht hun ranking zijn hier dus niet direct zichtbaar. Zoekt de gast via Google, dan krijgt die via een gesponsorde link als eerste de restaurants gepresenteerd die via Seatme beschikbaarheid voor die avond hebben. ‘De gast kan natuurlijk altijd de zoekcriteria wijzigen. Bijvoorbeeld op het hoogste cijfer. In dat geval worden alle restaurants getoond, dus ook die geen account bij ons hebben.’
Misleidend?
Misleidend noemt Keizer dit niet. ‘Bij Iens kan de gast kan nog steeds op veel verschillende criteria zoeken; van cijfer, tot keuken, of op specifieke stadswijk. Gasten kunnen altijd een recensie achterlaten, ook als ze niet gereserveerd hebben via Seatme.’ Overigens noemt Keizer het Seatme-verhaal niet nieuw. 'Dat doen we al een aantal jaar zo. Het systeem wordt nu juist simpeler en eerlijker.’ Voor alle restaurateurs wordt het mogelijk om een foto, menukaart en een beschrijving van het restaurant te plaatsen. 'Iets wat voorheen in het betaalde pakket van premium listing zat.'
Commerciële belang
Op de vraag of het commerciële belang niet voorop is komen te staan, antwoordt Keizer: ‘Iens is zowel een review- als een reserveringsplatform. Met reserveringen verdienen we ons brood, maar beiden zijn voor ons even waardevol.'
Plannen wijzigen?
De commotie leidt er niet toe dat de plannen worden gewijzigd. ‘Nee we zetten dat voort. 'Wel merken we dat onze communicatie niet altijd even duidelijk is geweest. Dat betreuren we oprecht. De komende tijd zullen we extra aandacht geven aan heldere communicatie. Zowel richting restaurateurs als consumenten.’
Lees meer over het interview met Iens directeur Niels Keizer in het magazine van Misset Horeca dat op 19 augustus verschijnt.