‘Wij zijn telefonisch benaderd om mee te doen met het Seatme abonnement. Daarbij is inderdaad duidelijk vermeld dat je dan hoger in de ranking komt', zegt Denise Lammers, mede-eigenaresse van Eethuis de Stoeterij in Soesterberg.
'Zak je fors naar beneden'
‘Kun je, of wil je dit als restaurateur niet betalen, dan zak je inderdaad fors naar beneden, ondanks je mooie cijfers.’ Eethuis de Stoeterij besloot het abonnement niet af te nemen. ‘Wij hebben geen computer op de zaak staan - zitten in het buitengebied - dus een Seatme abonnement heeft voor ons helemaal geen zin. Dan zouden we het alleen voor de ranking moeten nemen. Waardeloos!’
Juridisch toegestaan?
'Ook wij zijn benaderd door Iens.nl voor een contractwijziging’, vertelt Frank Jacobs van lunchroom Bij Loes in Delfshaven naar aanleiding van de mail die hij stuurde naar Misset Horeca. ‘Om een hoge ranking te houden, worden we gedwongen om mee te gaan in aansluiting bij Seatme. Wij zijn van mening dat een verplichte koppeling tussen iens.nl en Seatme een verticale verkoop betreft die niet is toegestaan. Of dit juridisch kan, wordt door ons uitgezocht.’
Onafhankelijk platform
Het moeten betalen, om aan de top te staat stuitte Sjalot in Nijmegen zodanig tegen de borst, dat het restaurant besloot er niet in mee te gaan. ‘In hoeverre is het nog een onafhankelijk platform: wordt de gast gecheckt op waarheid? En in hoeverre is het eerlijk dat een goedlopend kwalitatief restaurant onderaan de lijst komt te staan, omdat ze er niet voor kiezen te betalen? Dat is waar wij vraagtekens bij stellen en wij hebben daar deze week al meerdere gesprekken met het hoofdkantoor over gevoerd’, aldus mede-eigenaresse Sibrecht Benning.
Daling in ranking na abonnementstop
Eetcafé De Buurvrouw in Groningen beaamt op Facebook het moeten betalen om aan de top te staan. ‘Wij stonden in de top-10. Toen we het abonnement stop hebben gezet stonden we ergens op pagina 6. Dit ondanks dat we een goed cijfer hebben.’
Commerciële belangen
Ralf Sluijs, adviseur van De Horecaman reageert ook op Facebook: ‘Iens spelt zichzelf hiermee definitief een brevet van onvermogen op. Voor een dergelijke autoriteit in de markt, zijn onafhankelijkheid en integriteit het allergrootste goed. Dit verkwanselen ze door commerciële belangen daarboven te plaatsen.’
Angst om reserveringen mis te lopen
Horecaondernemers reageren dat ze veel reserveringen krijgen via Iens, maar eigenlijk van de hoge kosten af willen. Echter uit angst die reserveringen mis te lopen, blijven ze verbonden aan Iens.
'Hadden dit kunnen voorspellen'
Onder de naam van Gerard wordt gereageerd op de website van Misset Horeca: ‘We hadden dit natuurlijk kunnen voorspellen als we kijken naar de hotellerie. Deze markt is ook overgenomen door boekingssites, waar commissiekosten gevraagd worden tot wel 25 procent. Nu zien we hetzelfde gebeuren binnen de restaurant wereld. '
Reactie Iens
Iens geeft een reactie wat betreft de selectiemogelijkheden, maar niet over hoe de presentatie is op de site. ‘Als je op iens.nl zoekt naar restaurants, kun je gewoon sorteren op cijfer. Nu en in de toekomst’, aldus een woordvoerder.