Alleen restaurants die in eerdere edities positief zijn beoordeeld, ontvangen een uitnodiging voor deelname. 'Hierdoor wordt de Nationale Restaurant Week exclusiever en zullen restaurants meer gaan verdienen', meldt de organisatie.
Andere aanbieders
Als gevolg van het aanbod van verschillende actieweken door andere aanbieders heeft DiningCity de keuze gemaakt om de officiële Nationale Restaurant Week exclusiever te maken.
Minder deelnemende restaurants
'Dat betekent aan de ene kant minder deelnemende restaurants, maar wel meer restaurants uit het hogere segment. Hierdoor is de Nationale Restaurant Week weer aantrekkelijk voor zowel restaurateur als gast’, vertelt Iris Hilgevoord, campagne manager Restaurant Week.
Zelf prijs en aantal gangen bepalen
Uit de enquête door DiningCity kwam naar voren dat restaurants meer vrijheid zouden willen in het aan te bieden menu. Iris Hilgevoord: 'Restaurants die graag iets speciaals voor haar gasten willen serveren tijdens de Restaurant Week mogen daarom zelf de prijs en het aantal gangen bepalen. Dit is met name interessant voor restaurants in het topsegment die graag willen uitpakken.'
Gemiddelde omzet
Het strenge selectiebeleid voor deelname aan de Restaurant Week zal zeker merkbaar zijn bij de deelnemende restaurant zo verwacht de organisatie. 'Uit onderzoek blijkt dat restaurants gemiddeld € 25.000 omzet boeken tijdens de vernieuwde opzet van de Nationale Restaurant Week.'
Restaurant Week voerde recent het betalen vooraf in. Gasten kunnen hierbij vooraf betalen via PayPal. Dit om No show te voorkomen. Het vooraf betalen is een vrijblijvend initiatief waarbij de regie bij de gast ligt. Tien procent van de gasten betaalt vooraf voor diner of lunch.