Vorig jaar op 12, en dit jaar is de sprong naar het hoogste treetje gemaakt in
Dat werd 14 juli duidelijk tijdens de bekendmaking van de lijst met honderd beste terrassen in Nederland bij Boshuys Hermitage in Oisterwijk, de winnaar van vorig jaar.
Paal 10 is 365 dagen per jaar geopend. Eigenaren Anne Marie Trommel en Mark Dietvorst hebben in hun 8ste jaar aan de kust alles al een keer meegemaakt. Van iedere fout wordt nog steeds geleerd.
Omzetverschil
Trommel: 'Vanaf het begin houden we een dagboek bij. Aan het eind van iedere dag moet worden opgeschreven wat de kenmerken van die dag waren. Wat voor weer het was, wie er gewerkt hebben, de omzet, het aantal hoofdgerechten… Door dit te doen staan we nu bijna nooit meer voor verrassingen. Op bepaalde dagen kan ik de omzet bijna tot op de € 100,- nauwkeurig uitrekenen. Zo kun je ook heel goed anticiperen op situaties. Zoals je voorraadbeheer voor drukke dagen.'
En dat is nodig ook. Een zonovergoten dag versus een regendag kan betekenen dat er slechts € 300,- of ruim € 13.000,- in de kassa komt.
Allemansvriend
Gelegen op het strand van Ouddorp is het terras niet het hele jaar genoeglijk. Het kan koud zijn aan zee. De doelgroep is dan ook divers. In de zomer noemt het bedrijf zich ‘een soort allemansvriend.’ Waar families met kinderen, ouderen en andere dagjesmensen graag wat komen eten en drinken.’
Is het zomerseizoen voorbij dan richt Paal 10 de blik weer op de lokale bevolking die graag afkomt op de prima keuken of de locatie gebruiken voor een trouw- of verjaardagsfeest.’
Tijdens meerdere bezoeken wist Paal 10 te overtuigen. Een mystery guest zegt: ‘Ik werd er vriendelijk begroet, ontvangen en snel bediend. De medewerkers deden er zichtbaar alles aan om het de gasten naar de zin te maken. Opvallend was de leuke inrichting van het terras met potten duingras en takken. Ook heel leuk waren de grote plastic lampen in de vorm van een paddenstoel.’
’s Zomers ontvangt het bedrijf veel Duitse gasten. Lastig? Welnee. Als je er maar op de goede manier mee omgaat kun je er goed geld aan verdienen, volgens Anne Marie Trommel en Mark Dietvorst. Door hun aanpak onderscheiden ze zich van menig collega aan de kust. Die de oosterburen vaak eerder als een last dan een lust beschouwen.
'Duitsers bestellen gewoon anders. Als van een groepje van vier de mannen eerst gaan zitten dan bestellen die alvast zonder op hun vrouwen te wachten. Ze vragen bijna nooit of de ander ook nog iets wil eten of drinken. Soms moet je voor één tafel wel tien keer terug. En altijd apart afrekenen. Daar kun je moeilijk over doen, maar dat is ook het voordeel van de handheld’s waar we mee werken. Daarmee is snel te zien wie wat gehad heeft.'